Voedselkeuzegedrag kijkt verder dan aankoopgedrag. Het omvat welke aspecten van de consument, het product en de omgeving bepalen hoe de consument tot een bepaalde keuze komt.
Dossier
Consumenten in de hoofdrol bij korte ketens
Er is een toenemende behoefte bij ondernemers om in korte ketens te willen stappen. In de praktijk is het voor korteketenondernemers zeer lastig gebleken om een gezond verdienmodel te ontwikkelen. Daarbij blijkt het interpreteren van het consumentengedrag zeer lastig en een cruciaal onderdeel voor succes. In dit dossier wordt uitgelegd hoe je consumentengedrag kunt begrijpen en beïnvloeden. De gevolgen voor het businessmodel lichten we toe.

Begin hier
Begrijpen van consumenten
Beïnvloeden van consumenten
Zowel aan de productiekant als aan de consumentenkant kunnen consumenten worden beïnvloed om andere keuzes te maken.
Inspelen op consumentengedrag
De afgelopen jaren is gebleken dat “nieuwe” korteketenondernemers moeite hebben om de juiste verbinding met hun klanten en consumenten te vinden. Dat betekent dat het in de praktijk een flink leerproces is om inzage te krijgen in wat klanten en consumenten willen en hoe je daar als ondernemer optimaal op kunt inspelen.
Realisatie van een onderscheidende propositie
In de korte Agro&Food-ketens blijkt het over het algemeen makkelijk om elkaars concepten te kopiëren. Voor korteketenondernemers is het dan ook belangrijk om onderscheidend te zijn ten opzichte van concurrenten en om dat op de langere termijn te blijven.
Voorbeelden uit de praktijk
Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van bedrijven die in een korte keten zijn gestapt.
Onderwijsmodule
Hoe zet je de informatie uit dit dossier in een onderwijsmodule?
Video's
Verdienmodellen stadslandbouw
Wageningen Plant Research
Kenniskring Rivierkreeft Groene Hart: kennisuitwisseling, ontmoetingen, informatie en inspiratie
Wageningen Marine Research
Contact
Reageren op dit dossier, of heb je andere vragen over Consumenten in de hoofdrol bij korte ketens? Laat een reactie achter of neem contact op.