Communicatie
Zonder een basis van interesse of motivatie kan voedingsinformatie niet goed landen. Dan zie je bij de consument geen verandering van eetgedrag. Consumenten die meer kennis van de voedselwaarden hebben, eten iets meer gezonde, milieuvriendelijke en eerlijke producten (Voedselbalans deel 2, hoofdstuk 5, beschrijft Consumentengedrag)
Het ‘framen’ van een geloofwaardige afzender kan sterker werken dan de boodschap zelf. En plaatjes doen meer dan praatjes. Consumenten mag je op dit punt niet onderschatten. We wantrouwen eenzijdige verhalen met alleen pluspunten. Voor- en nadelen allebei benoemen wekt meer vertrouwen.
Meer over die tweezijdige boodschap in dit onderzoek over Voedselveiligheid en Overheidscommunicatie: De consument wordt hier onderscheiden in vijf verschillende groepen: Gezondheidsbewuste consumenten, Bewuste consumenten, gematigden, Prijspakkers met smaak en Gemakszoekers.
Ook dit onderzoek toont het effect van de tweezijdige boodschap aan. Het maakt hierbij wel verschil of je die dan toepast op een enkelvoudige casus (rauwe groenten eten > volksgezondheid) of op een meervoudige (reguliere kip of biologische kip > dierenwelzijn, volksgezondheid en duurzaamheid).
Voorbeeld van een keuze experiment om verschillende vormen van communicatie te vergelijken: Plaatjes doen meer dan praatjes laat zien wat de impact is van wijzigingen op een verpakking in relatie tot consumentengedrag.
Sociale media
Sociale media veranderen veel en vlug. Al vloggend en bloggend beweegt de dynamiek waarmee consumenten –en ook studenten- hun informatie over eten krijgen en vinden. Wat is fake en wat is waar?
Om je weg te vinden zijn mooie apps beschikbaar. Om voedseldata te verzamelen bijvoorbeeld of om in gesprek te komen over eten.
Voorbeelden zijn Foodprofiler en Veggipedia. En met de HapSnapp kun je chatten over eten en tegelijk informatie ontvangen.
De sociale media veranderen het medialandschap en daarmee ook de manier waarop consumenten zichzelf informeren over eten en hoe ze naar bronnen zoeken. Het biedt vele nieuwe manieren om met de consument in contact te komen. Dit onderzoek (2016) identificeerde de ‘key players’ op social media, op het thema biologisch eten. Het signaleert o.a. toonverschillen tussen de communicatie hierover op Facebook en Twitter.