Een multidisciplinaire aanpak in voedselinnovatie is cruciaal (Raley et al., 2016).
Dossier
Multidisciplinaire voedselinnovatie
Begin hier
Multidisciplinaire aanpak
De consument
Belangrijk bij innovatie in de voedselindustrie is het begrijpen van de consument, en hoe de consument te kunnen beïnvloeden. Het Food Perception Model brengt hier meer inzicht in.
Productontwikkeling
Er bestaan verschillende theoretische modellen die gaan over productontwikkeling en de kijk van de consument op voedsel(innovaties).
Interne communicatie
Om de dialoog tussen de verschillende stakeholders of disciplines te creëren zijn er verschillende vormen van communicatie nodig. Interne communicatie gaat over communicatie tussen verschillende disciplines binnen een organisatie.
Externe communicatie
Externe communicatie gaat over communicatie tussen de technologieontwikkeling en de consument (consumentengroepen, media, beleidsmakers en NGO's).
Case studies
In de volgende case studies van een olijfolie- en rijstbedrijf was communicatie een essentieel onderdeel van het succes of het falen van hun productinnovatie.