De laatste jaren zijn er steeds meer bedrijven die hiermee aan de slag gaan. Door het bedenken van allerlei activiteiten proberen zij burgers te interesseren voor het boerenbedrijf. Het openstellen van een bedrijf levert niet alleen de burgers informatie op. Het imago van het boerenbedrijf verbetert er ook door. En daar heeft de hele sector baat bij.
Transparantie in de veehouderij
Inleiding
Een kijkje bij drie verschillende bedrijven
Melkveehouderij
In deze educatieve film vertellen burgers wat ze weten over het boerenbedrijf en of ze het een goed idee vinden dat burgers gaan kijken bij boerenbedrijven. Daarna vertellen drie melkveehouders hoe en waarom zij hun bedrijf open stellen voor burgers.
Varkenshouderij
Teun is varkenshouder en wil weten hoe hij transparantie leuk maakt voor burgers. Hij vraag het burgers op straat en gaat kijken bij twee varkenshouders die hierin slagen. Van transparantie iets leuks maken blijkt nodig omdat veel mensen liever niet geconfronteerd worden met het dier achter hun stukje vlees.
Pluimveehouderij
De 18-jarige Gert wil graag pluimveehouder worden. Hij gaat in deze educatieve video op bezoek bij twee pluimveehouders die op verschillende manieren hun bedrijf open stellen voor burgers. Hij wil onder andere weten of hier ook lastige kanten aan zitten