Nieuws

Nog tot eind 2021 voor registratie landbouwvoertuigen

Trekker harkt hooi - Pixel2013 via Pixabay
Bron foto: Pixel2013, Pixabay (Pixabay License)
Samenvatting
  • Onderwerp
    Registratie landbouwvoertuigen, kentekenplaat
  • Interessant voor
    Loonwerkers, akkerbouwers, melkveehouders
Bekijk de bronnen
Sinds 1 januari 2021 moeten landbouwvoertuigen die op de openbare weg komen een kenteken hebben. Voor bestaande landbouwvoertuigen geldt een overgangsperiode, zij moeten uiterlijk op 31 december a.s. geregistreerd zijn.

De registratie is een direct gevolg van de APK-plicht voor landbouwvoertuigen, die op 1 mei jl. inging. Want Nederland koppelt de APK-verplichting voor landbouwvoertuigen aan de registratie. De Nederlandse APK-plicht is een uitwerking van de Europese APK-verplichting, die sinds 2017 geldt.  

Eigenaren van bestaande landbouwvoertuigen moeten zelf het initiatief nemen om hun voertuig te laten registeren bij de RDW. De registratie kost € 18,- en de kosten voor een kentekenplaat komen neer op ongeveer € 12,- Als je na 31 december a.s. nog een bestaand voertuig wil laten registeren, brengt dat extra kosten met zich mee. Voor landbouwvoertuigen die dit jaar zijn gekocht, hoeft de nieuwe eigenaar niets te doen. Deze zijn bij aflevering geregistreerd en hebben een kentekenplaat. 

Kentekenplaat 

Na 1 januari a.s. hebben landbouwvoertuigen een gele kentekenplaat aan de achterkant. Als de plaat niet zichtbaar is door een getrokken werktuig, dan moet het werktuig een witte plaat met hetzelfde kenteken dragen. Goed nieuws voor de eigenaren van oldtimertrekkers: zij krijgen een blauwe kentekenplaat. 

Welke wel en welke niet? 

Deze voertuigen moeten een kentekenplaat voeren:  

  • landbouwtrekkers,
  • motorrijtuigen met beperkte snelheid,
  • landbouwaanhangwagens voor transport die sneller rijden dan 25 km/u,
  • getrokken werktuigen die sneller rijden dan 25 km/u.

    Er zijn ook uitzonderingen. Voor de volgende voertuigen geldt geen registratieplicht: 

    • landbouwvoertuigen die nooit op de openbare weg komen,
    • voertuigen waarvoor de bestuurder geen T-rijbewijs nodig heeft,
    • smalspoortrekkers voor fruittreintjes die worden gebruikt tussen 1 juli en 30 november,
    • landbouwaanhangwagens en getrokken werktuigen waarmee niet harder wordt gereden dan 25 km/u,
    • voertuigen met een maximumconstructiesnelheid van 6 km/u (bijvoorbeeld hoogwerkers).

      VIN vaak onvindbaar 

      Een groot obstakel bij het registeren van bestaande landbouwvoertuigen is het ontbreken van het chassisnummer oftewel het voertuigenidentificatienummer (VIN). Een VIN is nodig om het voertuig te registreren. Cumela geeft in dit artikel aanwijzingen hoe je de VIN van een voertuig kunt achterhalen.  

      Registratie doorgeven aan verzekering 

      Het is belangrijk om na ontvangst van het kentekenbewijs diverse gegevens aan je verzekeraar door te geven. Dit omdat de controle op de WAM-verzekering (Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen) via het kentekenregister van de RDW gaat.   

      Alle zelfrijdende landbouwvoertuigen, zoals trekkers en oogstmachines moeten een WAM-verzekering hebben. Getrokken voertuigen zijn meeverzekerd op het trekkende voertuig, zij hoeven daarom geen eigen WAM-verzekering te hebben.   

      APK 

      Per 1 mei 2021 geldt er voor landbouwtrekkers ook een APK-plicht. Deze verplichting is voor trekkers met een maximale constructiesnelheid van meer dan 40 km/u. Zij moeten elke 2 jaar worden gekeurd. De verplichting kent een uitzondering voor agrariërs die de trekker voornamelijk op eigen terrein gebruiken.  

      Afhankelijk van de leeftijd van de trekker gaat de verplichting in: oudere trekkers zijn het eerst aan de beurt. Eigenaren moeten zelf in de gaten houden wanneer hun voertuig aan de beurt is voor de eerste keuring. Bij volgende keuringen stuurt de RDW een herinneringsbrief.  

      Aanpassing maximumsnelheid 

      De nieuwe regels gaan samen met een verhoging van de maximumsnelheid voor (land)bouwvoertuigen naar 40 km/u. Alleen voertuigen met een kenteken mogen sneller dan 25 km/u rijden. Deze snelheidsverhoging biedt agrariërs, loonwerkers en anderen de mogelijkheid om over provinciale wegen te rijden. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede, omdat zij op die manier dorpskernen kunnen vermijden.