Nieuws

Albert Heijn en Vion informeren consument over herkomst varkensvlees

Klanten van Albert Heijn vinden vanaf vandaag op verschillende varkensvleesproducten een QR-code waarmee zij via hun smartphone informatie kunnen vinden over de herkomst van het vlees.

Proef

De komende weken zal op de verpakking van circa 200.000 varkensvleesproducten met het Beter Leven keurmerk een QR-code worden gezet waarmee consumenten specifieke informatie kunnen krijgen over de wijze van produceren. De code leidt naar een pagina op ah.nl waar uitgebreid staat beschreven hoe het varkensvlees van de stal in het schap komt. De herkomst wordt ook inzichtelijk gemaakt door een link naar de website van vleesproducent Vion waarop deelnemende varkenshouders aan het Good Farming Star-concept een gezicht krijgen.

Het gaat om een proef die met financiële steun van het ministerie van Economische Zaken is opgezet door Albert Heijn, Vion en ZLTO. In de komende periode wordt bekeken hoe de informatie het beste met de consument gedeeld kan worden. De eerste stap is de proef met QR-codes op de verpakking van een deel van de varkensvleesproducten.

Centrale database

Staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken is enthousiast over de proef. Deze sluit aan bij de inzet van de overheid om de transparantie in de voedselketen te versterken. Samen met de Alliantie Verduurzaming Voedsel, waarin onder andere de land- en tuinbouwsector, de levensmiddelenindustrie en de supermarkten zijn vertegenwoordigd, onderzoekt de staatssecretaris de mogelijkheid om te komen tot één centrale database waarin alle verplichte informatie over de samenstelling, herkomst en verwerking van producten wordt verzameld. Daarbij wordt ook bekeken hoe die informatie toegankelijk gemaakt kan worden voor consumenten. De proef van Albert Heijn en Vion moet daaraan bijdragen.

(Bron foto: checkdeherkomst_QR code_AH)