Beter leren in een groen klaslokaal
Dat bloemen en planten een positief effect hebben op het welbevinden van mensen, blijkt uit diverse onderzoeken. Ook in scholen is dat zo. Eerdere studies laten zien dat bloemen en planten in klaslokalen van basisscholen een bijdrage kunnen leveren aan het welzijn en leervermogen van leerlingen.
Concentratie
Omdat onduidelijk is of die effecten ook werken bij middelbare scholieren, voerden onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam een onderzoek uit op het Almende Isala College in Silvolde. De onderzoekers wilden weten wat het effect is op concentratie, emotioneel en fysiek welzijn van de leerlingen. Hoe moet een klaslokaal er dan uitzien? Hoe beoordelen HAVO en VWO leerlingen deze lokalen. De Factsheet groene klaslokalen geeft informatie over dit onderzoek.
Drie lokalen
De onderzoekers richtten drie lokalen groen in, maar elk lokaal net wat anders. Een lokaal kreeg een plantenwand, een ander lokaal vooral groene planten en een derde lokaal geurige bloemen. Ter controle was er een lokaal zonder groen. Aan de hand van vragenlijsten vroegen de onderzoekers hoe leerlingen zich voelden in de lokalen.
Klimaat
In de groene klaslokalen rapporteerden de leerlingen een betere concentratie, minder vermoeidheid, minder fysieke klachten zoals hoofdpijn. Het minst vermoeid voelden ze zich in het lokaal met de geurige bloemen, maar het lokaal met groene planten werd als beste beoordeeld. De leerlingen vonden daar het klimaat beter.
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam en gefinancierd door de Topsector Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, Royal FloraHolland en de Triodos Foundation. De planten en bloemen zijn ter beschikking gesteld door Roessink Interieurbeplanting, Bresser Bloemen en NL Greenlabel.
(Bron foto: Pixabay)