Nieuws

Brandstofverbruik elf trekkers getest

Net als bij auto's wordt ook het brandstofverbruik van tractoren steeds belangrijker. Want diesel is duur. In tegenstelling tot bij auto's is het bij trekkers niet zo interessant hoeveel kilometers ze voor een liter leveren, maar juist wel hoeveel vermogen.

Een trekker schaf je tenslotte in de eerste plaats aan om arbeid te leveren, niet om van A naar B te gaan. Daarom zijn de trekkers in de test van LandbouwMechanisatie ook niet getest op het circuit, maar door te meten hoeveel brandstof zij verbruiken bij het leveren van een bepaalde hoeveelheid vermogen aan de aftakas.

Aan de aftakas, die normaal gesproken vermogen levert aan de aangekoppelde machines, is voor deze test een Eggers-dynamometer aangesloten. Deze meet het geleverde vermogen in kilowatt (kW). Tegelijkertijd wordt het dieselverbruik gemeten. Uiteindelijk worden deze gegevens gecombineerd tot hoeveel gram diesel er nodig is om een kilowattuur (kWh) te genereren, dus g/kWh.

Appels en peren

De maat van g/kWh maakt het ook mogelijk om de elf tractoren uit de test met elkaar te vergelijken op efficiëntie, ook al zijn het heel verschillende machines. De lichtste trekker uit de test, de Deutz-Fahr 5100 levert maximaal 62,1 kW aan de aftakas, terwijl de sterkste, de Valtra N163 Direct, maar liefst 116,2 kW levert.

De trekkers zijn getest op hun verbruik bij maximaal vermogen en bij maximaal koppel. Als de resultaten uit deze tests worden gecombineerd, komt de Fendt 716 Vario als zuinigste uit de test, omdat hij bij beide proeven als tweede eindigt.

Relatief

Toch worden de resultaten van de test ook wel enigszins gerelativeerd. Maximum vermogen en koppel worden in de praktijk niet continu aangesproken. Daarbij wordt ook gezegd dat een zware trekker bij licht werk een hoger verbruik zal laten zien dan een trekker die op dat lichte werk is afgestemd. Daarbij is de zuinige Fendt de duurste trekker uit de test, het zal dus wel een poosje duren voor hij zich in de praktijk heeft terugverdiend ten opzichte van een goedkopere concurrent.

Vond je dit interessant?

Abbonneer je dan hier op de nieuwsbrief Groen Kennisnet en ontvang meer interessant nieuws over het groene domein.


(Bron foto: Thinkstock)