Nieuws

Criteria Vinkje matchen met Richtlijnen Voedselkeuze

Het Vinkje-logo geeft consumenten informatie over de samenstelling van een voedingsmiddel. Uit een inventarisatie van het RIVM blijkt dat deze criteria overeenkomen met de Richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum.

Campina, Friesland Foods en Unilever richtten met steun van de supermarktketens en Vereniging van Nederlandse Cateringorganisatie (Veneca) in 2003 de Stichting Ik Kies Bewust op. In mei 2006 presenteerden de partijen het resultaat: het Ik Kies Bewust-logo, beter bekend als ‘het Vinkje’. Het initiatief wordt gesteund door het ministerie van VWS en heeft een tweeledig doel: producenten stimuleren om gezondere producten te maken en consumenten stimuleren om voor deze gezondere producten te kiezen. Producenten kunnen een Vinkje krijgen als ze lid zijn van de Stichting Ik Kies Bewust en het product aan bepaalde criteria voldoet.

Uit het onderzoek 'Het Vinkje : inventarisatie van de ontwikkeling in de criteria voor toekenning' van het RIVM blijkt dat de criteria overeenkomen met de Richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum.

Groen en blauw Vinkje

Er zijn twee soorten Vinkjes. Het Vinkje met een groene cirkel geldt voor de gezondere variant van producten uit de schijf van vijf, zoals volkorenbrood, magere en halfvolle zuivel, en verse groenten en fruit. Het Vinkje met een blauwe cirkel staat op de gezondere variant van producten die niet in de schijf van vijf staan, zoals snacks met minder calorieën en frisdrank met minder suiker. Momenteel zijn ongeveer honderd bedrijven lid van de stichting en hebben meer dan 7000 producten een Vinkje: 5000 een groene cirkel, en 2000 een blauwe cirkel.

Onderzoek

Het RIVM heeft in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) onderzoek uitgevoerd naar het Vinkje. Uit de inventarisatie blijkt dat de wetenschappelijke criteria (verzadigd vet, suiker, zout, calorieën en vezels) die het Vinkje hanteert overeenkomen met de Richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum. Ook zijn sinds de invoering van het Vinkje veel criteria aangescherpt. Producenten zijn dus gestimuleerd om de samenstelling van hun producten te verbeteren, concluderen de samenstellers van het rapport.
In een aantal gevallen zijn de criteria versoepeld om het Vinkje beter bij de dagelijkse praktijk te laten aansluiten en om fabrikanten tijd te geven om aanpassingen in technologie en smaak door te kunnen voeren. In 2010 zijn de criteria van het  Voedingscentrum en het Vinkje geharmoniseerd. Er zijn nog slechts enkele kleine verschillen in de definitie van de productcategorieën.


(Bron foto: Het Vinkje)