Cruciale rol supermarkten in verbeteren welzijn varkens
Ze hebben wel een schriftelijke reactie gegeven. Zij menen dat de lage prijzen van vlees in de supermarkt en het stunten met vlees een onderwerp is voor de retail en de consument.
Varkensvlees te goedkoop?
In de uitzending wordt stilgestaan bij de lage prijzen voor varkensvlees. Prijzen van 5 euro per kilo zijn inmiddels geen uitzondering meer. Om zulk goedkoop vlees te kunnen leveren, moeten varkenshouders zeer efficiënt produceren. Kan dat wel? En wat betekent dit voor het welzijn van het varken? Hans Baaij, directeur van Varkens in Nood, ziet het met lede ogen aan. Hij maakt zich zorgen over het welzijn van het varken in deze ratrace om het goedkoopste vlees. In de uitzending wordt aan consumenten gevraagd uit drie soorten hamlappen te kiezen, varierend in prijs en kwaliteit. De bewuste burger blijkt wel degelijk na te denken over de verhouding tussen prijs, kwaliteit en duurzaamheid. Echter, hele grote prijsverschillen maken de keus voor duurder vlees moeilijk.
Aan het woord komt ook varkenshouder Carel van der Putten. Varkenshouders moeten volgens hem veel investeren om te voldoen aan de duurzaamheidseisen. De kosten zijn dus alleen maar gestegen, terwijl het vlees steeds goedkoper wordt. Om deze prijsontwikkeling te kunnen blijven volgen, zijn boeren genoodzaakt de productie zo efficiënt mogelijk op te voeren. Met als gevolg dat varkens steeds meer biggen moeten werpen.
Cruciale rol supermarkten
Er wordt in de uitzending gesproken van een impasse: iedereen kijkt naar elkaar. Volgens Sjoera Dikkers Tweede Kamerlid voor de PvdA kan deze impasse doorbroken worden. De supermarkten spelen hierin een cruciale rol. De varkenshouders willen wel innoveren en investeren in dierenwelzijn, maar het probleem is dat de supermarkten nog steeds stunten met prijzen. Boeren en varkens zijn daar de dupe van. De overheid heeft een belangrijke rol door het stellen van dierenwelzijnsregels in Europees verband, maar supermarkten hebben uiteindelijk de sleutelrol. Supermarkten zullen het welzijnsvriendelijker geproduceerd vlees moeten aanbieden en aantrekkelijk moeten maken voor de consument.
Van belang is dat prijsstijgingen ook echt een verband hebben met zichtbare verbeteringen in duurzaamheid en dierenwelzijn. Dit zal ook een eis zijn voor de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Deze stelde onlangs dat de 'Kip van Morgen' - afspraken over duurzame kip in supermarkten - nadelig uitpakt voor de consument. Als de consument meer moet gaan betalen zal dat ook moeten blijken in concrete stappen in duurzaamheid. Voor de 'Kip van Morgen' lijkt dit nog onvoldoende. Afspraken over duurzaam varkensvlees - het 'Varken van Morgen' - kunnen volgens Sjoera Dikkers prima gemaakt worden: "We hebben het Beter leven sterrenvlees in Nederland, dat is de weg om op te gaan. Dan heb je ook werkelijk dierenwelzijn".
(Bron foto: AVROTROS)