Nieuws

Data en digitalisering centraal tijdens 17e onderwijsdag veehouderij

onderwijsdag veehouderij 2024
Bron foto: Cor Duim
Samenvatting
  • Onderwerp
    onderwijsdag, veehouderij, data, digitalisering
  • Interessant voor
    docenten veehouderij, melkveehouders
Bekijk de bronnen
In de veehouderij zijn ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en robotisering aan de orde van de dag. Om toekomstig professionals voor te bereiden op een technische en datagestuurd werkveld is het thema digitalisering en technologie toegevoegd aan het kwalificatie dossier Agro. Een goede reden om hier tijdens de 17e onderwijsdag veehouderij aandacht aan te besteden. Meer dan 120 docenten veehouderij uit het mbo en hbo verdiepte zich op 12 november in het thema ‘Wij gaan digitaal’.

De onderwijsdag vond plaats in Schipluiden bij Lely, producent van robots en datasystemen in de melkveehouderij. Frido Harmoen, head of proposition managment en digital farming bij Lely, was keynote speaker. In zijn presentatie ‘the farm of the future’ nam hij de docenten mee in de ontwikkelingen binnen het bedrijf. Van de kunstmeststrooier in 1948 tot aan de ZETA in 2024 en van een toevoeging op de dierlijke mest naar een complete analyse van het bedrijf door middel van camera’s en gegevens uit de robot en andere sensoren.

Digitalisering een plek in de klas

Ingolf van Doorn, onder andere aanjager AI (Artificial intelligence) en data bij het Groenpact versnellingsprogramma Digitalisering en technologie, vertelde meer over AI. In zijn presentatie ‘A(I)wareness : ‘Gen AI in het onderwijs’’ besteedde hij aandacht aan wat AI is en hoe het werkt. Ook liet hij zien hoe je een AI model kunt trainen en ging hij in op de toepassing van AI in het onderwijs. Waarbij ook de voor- en nadelen van het toepassen van AI aan bod kwamen.

Meer aandacht voor lesmateriaal was er in de presentaties van Astrid Sportel en Dianne van Raalte. Astrid vertelde hoe Zone.college vanuit het Regionaal InversteringsFonds (RIF) lesmateriaal heeft vormgegeven. Dianne lanceerde met haar presentatie de nieuwe onderwijsmodule TABOER ‘Omgaan met veranderingen en tegenslagen in de agrarische sector’. Het lesmateriaal is terug te vinden via de website lerenoverveehouderij.nl onder de kopjes Materiaal RIF en persoonsontwikkeling.

Vaktechnische thema’s veehouderij

Naast aandacht voor digitalisering en lesmateriaal was er ook aandacht voor vaktechnische thema’s. Frans Schuring van Aeres Warmonderhof deelde zijn kennis over natuurlijk voeren. Hij liet in de presentatie ‘Natuurlijk voeren’ zien hoe koeien die voer met ruw eiwit percentage van 13,5% krijgen toch tot 13.000 kg melk kunnen leveren . Pauline Athmer van Boerenverstand Onderzoek en Advies vertelde in meer over KPI’s en doelsturing. Verder had de presentatie van grassa, over hoe gras verwerkt kan worden tot vier hoogwaardige producten, grote impact op het publiek.

Omgaan met polarisatie

Net als bij veel onderwerpen heeft polarisatie impact op het werkveld van veehouderijdocenten. Tijdens de onderwijsdag nam Jaap Wesseling de docenten aan de hand van voorbeelden mee in het begrip polarisatie. Hij presenteerde de basiswetten en ging in op hoe game changers zoals taal en kwetsbaarheid invloed kunnen hebben op polarisatie.

Presentaties onderwijsdag veehouderij

De presentaties van de 17e onderwijsdag veehouderij zijn net als presentaties van eerdere edities terug te vinden in het Groen Kennisnet dossier Onderwijsdagen veehouderij.

Bronnen

(2)