Nieuws

Dierenwelzijn als strategische kans voor voedingsbedrijven

Steeds meer bedrijven uit de agri-food sector zien dierenwelzijn als strategische kans. Dat blijkt uit de zesde Business Benchmark on Farm Animal Welfare.

Business Benchmark

De Business Benchmark on Farm Animal Welfare (BBFAW) is een initiatief van de internationale dierenbeschermingsorganisaties Compassion in World Farming (CIWF), World Animal Protection, en investeringsmaatschappij Coller Capital. Door te laten zien hoe voedingsbedrijven presteren op het gebied van dierenwelzijn, hoopt het BBFAW bedrijven te motiveren om dit te verbeteren. In totaal zijn voor de zesde BBFAW wereldwijd 110 bedrijven beoordeeld, op basis van 34 criteria.

Dierenwelzijn belangrijker

Internationaal gezien komt er steeds meer aandacht voor dierenwelzijn. In het rapport is te lezen dat in totaal 72% van de voedingsbedrijven in 2017 verbeterplannen publiceerde op het gebied van dierenwelzijn; in 2016 was dat 65%. 47 procent spreekt expliciet over toezicht op dierenwelzijn en 44 procent gaat hierover in gesprek met consumenten en investeerders. 79% van de bedrijven (77% in 2016) zegde toe om het gebruik van kooien, zoals legbatterijkooien en ligboxen voor zeugen, te vermijden. Het aantal bedrijven dat dierenwelzijn integreert in de bedrijfsstrategie neemt toe: van 3 van de 68 bedrijven in 2012 naar 17 van de 110 bedrijven in 2017. Daarnaast rapporteren bedrijven steeds vaker over dierenwelzijn. Ook de kwaliteit van die data neemt toe.

Tot de top van de BBFAW behoren internationale bedrijven zoals Waitrose, Marks & Spencer, Cranswick, Migros en Coop Group. Nederlandse bedrijven, zoals Unilever, Friesland Campina, Vion Food en Ahold Delhaize, behoren tot de suptop. Ondanks de algemene vooruitgang boden nog 41 van de 110 bedrijven, waaronder Mars Inc., Starbucks Corporation en Kraft Heinz, weinig of geen informatie over hun bedrijfsvoering wat betreft landbouwdieren.

(Bron foto: BBFAW 2017 Report)