Nieuws

Docent centraal op relatiemiddag Groen Kennisnet

Voor het onderwijs van de toekomst is digitale geletterdheid van zowel docent als leerling nodig. Dat betoogt Frans Schouwenburg van Kennisnet tijdens de relatiemiddag die Groen Kennisnet op 15 november organiseerde.

Groen Kennisnet vindt het belangrijk dat nieuwe kennis beschikbaar komt voor docenten en studenten in groen onderwijs. Om dat te benadrukken organiseerde Groen Kennisnet op donderdagmiddag 15 november een relatiemiddag met als thema 'De docent centraal'. Ruim vijftig belangstellenden uit het groen onderwijs en van de overheid, onderzoek en kennisaanbieders kwamen daarom naar Makeblijde in Houten waar ze in workshops konden ontdekken wat je met Groen Kennisnet kunt doen. Keynote spreker Frans Schouwenburg, strategisch adviseur bij Kennisnet, leidde de middag in met een presentatie over onderwijs en technologie.

Technologie

Wat verandert er in het onderwijs? Wat zijn trends en ontwikkelingen en wat kunnen docenten er mee? Het waren de vragen waarop Schouwenburg in ging tijdens zijn inleiding. Technologie heeft een grote invloed op het onderwijs, zo betoogde hij, naast andere ontwikkelingen. Daarbij noemde hij bijvoorbeeld de demografische ontwikkelingen, sociaal culturele of politiek ontwikkelingen. Maar in zijn inleiding richtte hij zich met name op de technologische ontwikkelingen.

Digitale geletterdheid

Al die verandering zorgen ervoor dat er in het onderwijs een groeiende belangstelling is voor vaardigheden, aldus Schouwenburg. Digitale geletterdheid bijvoorbeeld is zo'n vaardigheid die belangrijk is, net als kritisch leren denken. Maar ook voor docenten is digitale geletterdheid belangrijk. Hij constateert dat het didactisch repertoire van docenten voor wat betreft ict-gebruik nog beperkt is. Ze gebruiken in het onderwijs vaak de beamer. Ze raadplegen internet om hun lessen voor te bereiden of ze geven klassikaal les met digitale leermiddelen. Maar er zijn veel minder docenten die leerlingen leren helpen bij het vinden en beoordelen van informatie of met hen praten over het gebruik van social media of veiligheid op internet. Het leren coderen of programmeren wordt het minst vaak genoemd. De presentatie van Schouwenburg is beschikbaar.

Groen Kennisnet

Tijdens het tweede deel van de relatiemiddag konden deelnemers kennis maken of leren werken met Groen Kennisnet: Justine Post-Smithuis van WUR Library gaf een workshop voor het zoeken op Groen Kennisnet. Naast zoektips was er ook aandacht voor het onderwijskundig gebruik. Arie van der Graaf van Zone College liet zien hoe je zelf leermateriaal kunt maken in de wiki-omgeving van Groen Kennisnet. Barry Looman, accountmanager Groen Kennisnet, belichtte de dossiers van Groen kennisnet en Rob van Genderen en Jan Nijman van Groen Kennisnet besteedden aandacht aan nieuwe ontwikkelingen zoals de vernieuwde onderwijscollectie, de docentenpagina's en de workshops voor docenten.

(Bron foto: Pixbay)