Educatief Programma Floriade van start met vier groene thema's
Onderwerp
Floriade
Interessant voor
Docenten
Floriade
De Floriade is méér dan een toonaangevende expositie van de laatste ontwikkelingen uit het groene domein. In samenwerking met Aeres hogeschool is het educatief programma floriade opgezet. Hier vind je straks speciaal voor de Floriade ontwikkeld onderwijsmateriaal.
EPF: duurzame ontdekkingsreis voor studenten/leerlingen
Bron: Educatief Programma Floriade
Vier thema’s
Het lesmateriaal is ingedeeld op onderwijsniveau (voortgezet-, middelbaar- en hoger beroepsonderwijs) en op vier thema’s. Deze zijn groen, voeding, gezondheid en energie. Voor alle vier de thema’s geldt dat er actuele vraagstukken uit de praktijk aan bod zullen komen, en dat de nadruk ligt op hoe de toekomst eruit kan gaan zien.
1. De rol van groen in de stad van 2050
Groene steden zijn leefbare steden. In de zomer geeft een groene omgeving verkoeling, frisse lucht en zorgt het voor de leefomgeving van dieren en planten (biodiversiteit). De Wereldgezondheidsorganisatie wijst op het belang van planten en water in onze leefomgeving. Groen ontstresst en nodigt uit tot bewegen. Het bevordert gezonde ontwikkeling van kinderen en stimuleert sociale contacten. De helft van onze wereldbevolking woont in de stad en dit aantal stijgt. De steden moeten leefbaar zijn of worden. Denk aan schoon water en schone lucht, maar ook aan groen. De grond in steden is echter duur, dus wordt er vooral gebouwd en blijft er minder ruimte open. In Nederland is slechts 16 procent natuur. Daarom is groen nodig voor de leefbaarheid en biodiversiteit.
2. Verantwoord voedsel in 2050
De productie, consumptie, bereiding en de verwerking van ons voedsel zal in de stad van 2050 duurzamer moeten! Denk bijvoorbeeld aan minder verspilling, meer stadslandbouw en het eten van plantaardige i.p.v. dierlijke eiwitten. Nederlanders halen zo’n 60 procent van hun eiwitten uit dierlijke producten. Om deze dierlijke eiwitten te produceren worden plantaardige eiwitten gebruikt. Dat is niet heel efficiënt omdat mensen ook direct plantaardige eiwitten kunnen eten. Het is een uitdaging ons consumeergedrag aan te passen en de verhouding van dierlijk naar plantaardig eiwit te veranderen.
3. Gezond leven in 2050
Bij duurzame ontwikkeling hoort ook een gezond leven. Een groene leefomgeving, beweging en gezonde voeding zijn hierbij belangrijk. Corona, stress, eenzaamheid, hoge werkdruk, minder bewegen, ongezonde voeding en roken hebben juist een negatieve invloed op onze gezondheid. Gelukkig wordt er al veel aandacht besteed aan een gezondere leefstijl. Toch krijgen ook steeds meer mensen problemen met hun mentale gezondheid. In het eerste half jaar van 2021 was 15 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder psychisch ongezond. Binnen de leeftijdsgroep van 18 tot 25 jaar was 1 op de 4 jongeren psychisch ongezond. We willen ons zo lang mogelijk gezond voelen en actief deelnemen aan de samenleving. Ons lichamelijk en geestelijk zo fit mogelijk voelen.
4. Slimmere energievoorziening in 2050
Het opwekken en gebruik van energie draagt bij aan de opwarming van de aarde. Dat moet anders. In 2050 woont 68% van de wereldbevolking in steden. Die steden staan op slechts 2% van de wereldoppervlakte. De meeste energie zal in de stedelijke omgeving gebruikt worden. Dat vraagt om een slimme aanpak voor de energievoorziening. De energie die wij wereldwijd gebruiken is grotendeels afkomstig van fossiele brandstoffen (aardgas, -olie en kolen). Deze bronnen zijn niet goed voor het klimaat en ook niet hernieuwbaar. Deze fossiele energie raakt op en wordt steeds duurder. Daarnaast heeft ongeveer 20 procent van de bevolking nog helemaal geen toegang tot energie. Gelukkig is er ook vooruitgang. Denk hierbij aan energiebronnen die niet uitgeput raken zoals zon, water of wind. Duurzame oplossingen in het opwekken, opslaan en het besparen van energie zijn onmisbaar
Meer weten
Wil je in jouw klaslokaal aandacht meer aandacht aan één of meerdere van deze thema’s besteden? Meld je dan aan op de website van het educatief programma zodat je per mail op de hoogte gehouden wordt. Ook ben je van harte welkom op het webinar van 9 februari over het educatief programma. Tijdens dit vragenuur voor docenten krijg je meer uitleg over wat er allemaal kan en antwoord op alle praktische vragen.
Webinar 9 Februari: Vraag en antwoord over het Educatief Programma Floriade