Nieuws

Eiwitmonitor 2023: langzame maar stijgende trend

Bron foto: Rimma_Bondarenko, iStock (iStock licence)
Samenvatting
  • Onderwerp
    eiwittransitie, eiwitmonitor, voedseltransitie
  • Interessant voor
    consumenten, overheid, beleidsmakers
Bekijk de bronnen
De consumptie van plantaardige eiwitten op individueel niveau in Nederland is de afgelopen 15 jaar verschoven van 40 naar 42%. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de eiwitmonitor die Wageningen Economic Research heeft ontwikkeld in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Met het oog op het klimaat, de gezondheid en afhankelijkheid van import heeft de overheid een doelstelling geformuleerd om de verhouding dierlijk:plantaardig eiwit in 2030 op 50:50 te hebben. Deze kleine verschuiving laat zien, dat er nog een lange weg te gaan is om deze doelstelling te realiseren.

Eiwitten zijn een belangrijk aspect van ons dieet en zijn nodig om gezond te leven. Toch heeft het eten van te veel dierlijk eiwit ook nadelen. Zo heeft het een negatieve invloed op onze gezondheid en is het slecht voor het milieu door de productie van broeikasgassen en eutrofiëring. De groeiende wereldbevolking en stijgende vraag naar dierlijke eiwitten put onze natuurlijke bronnen uit. Het is dus van belang dat we een nieuwe manier vinden om in deze groeiende vraag te voldoen. De overheid heeft daarom een doel gesteld om in 2030 een verhouding van 50:50 te hebben in dierlijke en plantaardige eiwitten. De verschuiving naar meer plantaardige eiwitten heet de eiwittransitie. 

Inzicht in eiwittransitie

De eiwitmonitor is in het leven geroepen om meer inzicht te krijgen in de eiwittransitie. Het doel van de monitor is om belangrijke drivers, zoals vraag en aanbod, in kaart te brengen. Hierbij wordt er gekeken naar wat mensen eten én waarom. Via een app kijken ze naar consumentengedrag op verschillende momenten en zijn er vragenlijsten ingevuld waarom mensen voor dierlijke en/of plantaardige eiwitten kiezen. Daarnaast hebben ze onderzocht hoe het aanbod van eiwitproducten is verdeeld in de supermarkt.  

61% dierlijke- en 39% plantaardige eiwitten

De resultaten laten zien dat de gemiddelde verdeling op groepsniveau van eiwit in 2023 61% dierlijke eiwitten en 39% plantaardige eiwitten was. Daarnaast werd door consumenten in het algemeen negatief gedacht over vlees- en zuivelvervangers. Het online aanbod van plantaardige eiwitproducten bedroeg 32% en dat van dierlijke 68%, ook was er meer aandacht voor dierlijke eiwitten in de context van marketing.  

Omdat deze monitor voor het eerst gehouden werd in 2023, is het maken van een precieze vergelijking met het verleden lastig. Hierdoor kijken de onderzoekers in plaats van op groepsniveau naar de individuele verhouding. Ze zagen in de laatste 15 jaar een lichte beweging naar het doel voor 2030, de verhouding schoof van 60:40 naar 58:42. 

Winst te boeken 

De transitie naar meer plantaardig eiwit is dus voorzichtig in gang gezet, volgens de onderzoekers, maar om de doelstelling van 50:50 te halen moet er een versnelling plaatsvinden. Aan de hand van de eiwitmonitor stellen de onderzoekers dat er winst te boeken valt op de consumptie, het imago en het aanbod van plantaardige eiwitten.  

Bronnen

(2)