Nieuws

Forse groei in de verkoop van biologische producten, vooral uitbreiding van aanbod helpt

Bron foto: Monticelllo, iStock (iStock)
Samenvatting
  • Onderwerp
    biologische producten, marktontwikkeling
  • Interessant voor
    consument, biologische ondernemer, voedselbranche
Bekijk de bronnen
De verkoop van biologische producten is tussen 2019-2023 met 51% gestegen. Deze forse groei is met name te danken aan een flinke stijging van het aanbod. Supermarkten breidden de afgelopen jaren hun biologische assortiment aanzienlijk uit en kiezen er soms zelfs voor om producten standaard biologisch aan te bieden. Daarnaast helpen nudge campagnes, onbewuste sturing van consumenten, bij het kiezen voor biologisch.

Bionext, de belangenbehartigingsorganisatie voor de biologische sector, organiseerde op 8 oktober een bijeenkomst in het kader van de biologische marktontwikkeling (2019-2024). Tijdens deze bijeenkomst werd onder andere aandacht besteed aan de biologische marktontwikkeling, de halfjaarlijkse cijfers van de biologische omzet in 2024, inzichten in nudges op de winkelvloer en een panelgesprek tussen supermarktvertegenwoordigers. Uit onderzoek bleek dat de omzet van biologische producten in de afgelopen vijf jaar is gestegen van 900 miljoen naar 1,4 miljard euro. Dit vertaalt zich in een stijging van 51%, in tegenstelling tot een stijging van 25% voor de rest van de markt.

Stijging in aanbod zorgt voor stijging in omzet 

Sinds 2019 is het assortiment van biologische producten in de supermarkten fors gegroeid. Deze toename in aanbod heeft de grootste invloed gehad op de stijging van de omzet. Ook bieden supermarkten sommige producten standaard biologisch aan, wat eveneens heeft bijgedragen aan de omzetstijging. Daarnaast is de aankoopfrequentie van biologische producten sinds 2019 met 36% gestegen. Ondanks de groei blijft het marktaandeel van biologische producten relatief klein, met 4%. 

Eerste half jaar 2024 

Ook in de eerste helft van dit jaar nam de biologische omzet verder toe, met een groei van 10%. De rest van de markt liet echter een afname van 2% zien. Per consument werd een stijging van 32% gezien in gemiddelde biologische besteding, wat neerkomt op een gemiddelde biologische besteding van € 5,51 per aankoop. 

Nudging 

Het onbewust promoten van producten, nudging, blijkt een effectieve manier te zijn in het stimuleren van biologische verkoop. Op het initiatief vanuit de driejarige Europese campagne ‘de mooiste boodschap is bio uit Europa’, vonden er tussen 2021-2024 zeven nudges plaatst op biologische producten in de supermarkt. Door het inzetten van bijvoorbeeld schapkaartjes of raam- en vloerstickers stijgt de omzet gemiddeld met 20%. Door deze ‘duwetjes' worden consumenten erop gewezen wat de voordelen zijn van biologisch eten, zoals bijvoorbeeld 'Kies voor bio avocado en bespaar een douchebeurt van 3 minuten'.

Rol van de supermarkt 

Uit de cijfers blijkt dat 76% van alle biologische aankopen in supermarkten wordt gedaan, wat benadrukt hoe belangrijk supermarkten zijn voor de groei van de biologische markt. De overheid streeft ernaar dat in 2030 15% van het landbouwoppervlak biologisch is. Om deze groei te realiseren, is echter meer nodig dan een groter aanbod alleen. Volgens het panelgesprek met Albert Heijn, Plus, Lidl en Jumbo tijdens de bijeenkomst moeten consumenten beter worden geïnformeerd over de voordelen van biologische producten. Daarnaast benoemen de vertegenwoordigers het belang voor een groter aanbod buiten de supermarkten, zoals in kantines en tankstations. Verder is een flexibelere aanpak van regelgeving nodig om belemmeringen voor de uitbreiding van het biologische assortiment weg te nemen. Supermarkten hebben daarbij ambitieuze plannen om hun aandeel aan biologische producten de komende jaren aanzienlijk te vergroten.