Nieuws

Gentechvrije melk voor Duitse markt

Verschillende Nederlandse zuivelproducenten produceren voor de Duitse markt VLOG-gecertificeerde gentechvrije producten. Dat betekent dat melkveehouders gentechvrij voer moeten gebruiken en dat producten van veevoer gentechvrije producten moeten leveren.

Duitse supermarkten vragen om zuivelproducten die onder het VLOG-keurmerk (Verband Lebensmittel Ohne Gentechnik) geproduceerd zijn. Dat beteken dat ze zijn geproduceerd zonder gebruikmaking van grondstoffen die genetisch gemodificeerd zijn. Om aan die vaag te voldoen, zijn verschillende zuivelproducenten begonnen met de producte van gentechvrije zuivelproducten: melk en kaas. Vakblad Zuivel schrijft erover in het artikel 'Duitse vraag naar gentechvrije melk'. Friesland Campina maakt in april bekend dat ze begon met de productie van VLOG-gecertificeerde kaas. Ook andere zuivelproducenten produceren nu gentechvrije producten.

Eisen

Om aan de eisen van de VLOG-certificering te voldoen moeten veehouders zorgen dat het mengvoer en bijproducten, die ze gebruiken, ook VLOG-gecertificeerd zijn. In het voer voor melkvee zitten producten als soja, maïs en koolzaad. Soja en maïs uit Zuid-Amerika kan genetisch gemodificeerd zijn, en ook koolzaad uit Canada is vaak niet gentechvrij. De producenten van het veevoer zullen daarom productielijnen op moeten zetten met gentechvrije grondstoffen.

Binnen de Europese Unie is de teelt van genetische gemodificeerde gewassen verboden. Om zeker te zijn dat het voer gentechvrij is, kun je  overstappen op Europees geteelde koolzaad of raap. Maar voor Nederlandse melkveehouders levert dat weer een ander probleem. Raap heeft een hoger fosfaatgehalte waardoor het lastiger wordt aan de fosfaatnormen te voldoen. 

Meerprijs

Wil je als melkveehouder VLOG-gecertificeerde melk leveren, dan zullen je voerkosten wat hoger zijn. De meerprijs die melkveehouders ontvangen - 0,7 cent per kilo - is hoog genoeg om die hogere voerkosten te compenseren, schrijft het vakblad. Voordat een melkveehouder gecertificeerd is, moet hij zijn koeien drie maanden gentechvrij voeren. Bovendien moet hij een beschrijving maken van het bedrijf, inclusief een plattegrond van de voeropslagen.

Duurzaamheid

Voerleveranciers en zuivelproducenten zien de vraag naar gentechvrije producten als een marktvraag. Het heeft niet zo zeer met duurzaamheid te maken, zeggen ze. Genetisch gemodificeerde soja kent hogere opbrengsten per hectare dan reguliere soja. Je hebt dus minder hectares nodig voor hetzelfde product. Dat de Duitse consument gentechvrije producten wil, komt omdat ze het associëren met duurzaamheid en dierenwelzijn, zegt Grietsje Hoekstra van CONO Kaasmakers, net zoals dat in Nederland geldt voor weidegang.

(Bron foto: Pixabay)