Grote kiepers, flexibele banden
Volgens het vakblad LandbouwMechanisatie is de kiepwagen de cruciale schakel tussen de oogstmachine en de schuur. Omdat je oogstmachines met grote capaciteit niet stil moet laten staan (tijd is immers geld), worden de kiepwagens ook steeds groter. In een speciaal dossier wordt daarom een overzicht gegeven van grote kiepwagens met een draagvermogen van 17 tot 23 ton.
Zelfs in deze beperkte gewichtsklasse is er nog een verrassend groot aanbod aan machines. In een tabel worden de belangrijkste eigenschappen van de kiepers op een rijtje gezet, te weten: merk, type, draagvermogen, totale lengte, type assen, vering en sturing. Een goede vering zorgt er onder andere voor dat de lading netjes op de kiepwagen blijft liggen.
Bodemverdichting
Een belangrijk criterium bij de kiepwagens is dat ze zo weinig mogelijk bodemverdichting veroorzaken. Dat kan worden bereikt door het gewicht over meerdere assen te verdelen en door zo groot mogelijke banden te gebruiken met een lage bandenspanning. Die lage bandenspanning zorgt ook weer voor een breder oppervlak en een gunstiger spreiding van het gewicht op het land.
Voor het transport op de verharde weg zijn zachte banden juist weer een nadeel. Met een zachte band kun je niet zo snel rijden en ze slijten veel harder. Bandenfabrikant Michelin heeft hier volgens een ander artikel een innovatieve oplossing voor gevonden. Dat is de Ultraflexband, een band van zeer soepel rubber die zowel op het land als op de weg met een hele lage bandenspanning van 0,8 bar kan werken. Hiermee wordt verdichting voorkomen en de band kan met een snelheid van 65 kilometer per uur over de weg rijden zonder overmatige slijtage.
Bandenspanningregelsysteem
Nadeel van de Ultraflexband is echter de hogere prijs van deze banden ten opzichte van 'gewone' banden. Daarom zijn boeren en loonwerkers in de praktijk nog terughoudend met het gebruik. Om aan de vraag naar goedkopere banden te voldoen, biedt Michelin nog een tussenoplossing met een zogenaamd bandenspanningsregelsysteem. Daarbij kan de bandenspanning worden aangepast aan het gebruik. Op het land laat het systeem de banden leeglopen en voor gebruik op de openbare weg worden de banden weer opgepompt. Nadeel van dit systeem is echter wel dat het oppompen nog behoorlijk wat tijd kost.
(Bron foto: Pixabay)