Helft voedingsbedrijven heeft weinig aandacht voor dierenwelzijn
Business Benchmark on Farm Animal Welfare
De Business Benchmark on Farm Animal Welfare (BBFAW) meet jaarlijks de prestaties van tientallen grote voedingsmultinationals in de sectoren voedingsgroot- en kleinhandel, fast foodrestaurants en voedselproducenten. Het BBFAW onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van World Animal Protection en Compassion in World Farming (CIWF). Deze internationale dierenbeschermingsorganisaties willen multinationals stimuleren om het welzijn van het dier centraal te zetten en zo hun verantwoordelijkheid binnen de voedselketen te nemen. Het onderzoek wordt gebaseerd op openbare informatie die de bedrijven zelf verstrekken over de manier waarop zij omgaan met dierenwelzijn.
Classificatie bedrijven
Op basis van de uitkomsten van het BBFAW onderzoek zijn voedingsbedrijven ingedeeld in zes niveaus, van 'leiderschap' (niveau 1) tot 'geen bewijs dat het op de agenda staat' (niveau 6). Sinds 2012 heeft - van de 65 grootste voedingsbedrijven ter wereld - bijna de helft zijn dierenwelzijnsbeleid verbeterd. Voorop lopen de buitenlandse ketens Marks & Spencer, Waitrose en de Zwitserse Coop Group; zij staan op niveau 1. De helft van de 80 in 2014 onderzochte bedrijven staat lager dan niveau 4 omdat er weinig tot geen aanwijzingen zijn dat deze bedrijven aandacht besteden aan dierenwelzijn.
Van de Nederlandse multinationals doet Unilever op niveau 2 het meeste aan dierenwelzijn. Ahold, Friesland Campina en Vion Food Group staan een niveau lager dan Unilever en zijn middenmoters wat betreft de aandacht voor dierenwelzijn. Ahold is afgelopen jaar wel een niveau opgeklommen. Opvallend is dat McDonald's op niveau 2 veel beter scoort dan branchegenoot Burger King dat op niveau 6 is geplaatst.
(Bron foto: Business Benchmark on Farm Animal Welfare )