Nieuws

Het oudere kind wil geen verstopte groenten

Uit onderzoek onder kinderen van 10 tot 12 jaar blijkt dat zij, in elk geval betreffende pizza en groentesalade, willen weten wat erop en erin zit. De groenten moeten herkenbaar zijn.

Dit blijkt uit een vragenlijst voor kinderen en hun ouders, het maken en opeten van een eigen pizza/salade en een focusgroepgesprek. 'Verstoppen van groentes accepteren ze niet', staat in de verslaglegging van voornoemd onderzoek (Focusgroepdiscussies over pizza en groentesalade met kinderen van 10-12 jaar [...], Wageningen UR Food & Biobased Research).

Te lage groenteconsumptie

Het onderzoek is onderdeel van het project 'Gezonde voeding voor kinderen – Kids University': een publiek-private-samenwerking binnen de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen. In de inleiding van het rapport staat dat de groente- en fruitconsumptie onder kinderen te laag is. Met name groenteconsumptie wordt gezien als 'maatschappelijke uitdaging, waarin het bedrijfsleven een actievere rol zou moeten gaan spelen'. De gemiddelde pizza bevat 100 gram groente (variërend van 20-220 gram per pizza) 'terwijl de dagelijkse aanbeveling voor deze doelgroep 150-200 g groente is'.

Pizza en sla

Kinderen ervaren pizza als lekker, makkelijk en feest, maar de associatie met gezond ontbreekt en 'het lijkt erop dat grappige vormen van pizza al snel te kinderachtig zijn'. Een salade wordt geassocieerd met gezond en lekker. Er zijn mogelijkheden in het aanbieden van meer onbekende groenten in salades, dressing is voor veel kinderen 'niet zo populair' en ingrediënten die een lekkere groentesalade voor kinderen zou moet bevatten: komkommer, tomaat (plakjes en mini-tomaatjes), ijsbergsla, (rode) paprika en ook maïs en wortel.

Aanbevelingen

Meer bevindingen zijn terug te vinden in het rapport, evenals diverse aanbevelingen. Denk aan het invoeren van een extra eetmoment voor salade, verpakkingen met een educatief aspect, of de pizza onderscheidend laten zijn vanwége het groente-aandeel. Deze moet dan wel aantrekkelijk zijn voor kinderen 'én (met name) door de ouders gekocht worden'. De laatste opmerking is interessant in het kader van marketing. Deelverpakking en doorzichtige bak/deksel worden het meest genoemd als het om sla gaat. In deze is niet verder uitgewerkt hoe de koopbeslissing tot stand komt.

Extra salade-eetmoment

Wel noemde 40% van de ouders als favoriet een salade in deelverpakkingen: het kind kan zelf mengen. Een advies is om groenten bij salades (én pizza’s) op die wijze aan te bieden. Daarmee wordt wel een andere maatschappelijk thema -afval- aangesneden (extra verpakkingsmateriaal, eventueel overblijvende groenten). Advies aan het adres van het bedrijfsleven is om -voor het extra eetmoment- een verpakking te ontwerpen die (zonder koeling) mee naar school kan worden genomen. Mocht dit ervan komen: aan de ouders de keuze om dit te kopen of zelf een salade samen te stellen, aangeboden in een afwasbare tupperware-bak met compartimenten.

Voor meer informatie over jongeren/kinderen en eten, zie ook het rapport Wat gaan we eten? Groente! en de site HabEat – Children's food habits.


(Bron foto: Thinkstock)