Nieuws

In de klas leren fruit eten

Nederlandse kinderen eten te weinig groente en fruit. Een fruitschaal in de klas kan al helpen om kinderen te leren meer fruit te eten.

Het door de Europese Unie gefinancierde EU-Schoolfruitprogramma, dat sinds 2011 loopt, heeft als doel kinderen te verleiden meer groente en fruit te eten. Via dat programma krijgen deelnemende scholen 20 weken lang groente en fruit voor de leerlingen. Het idee is dat kinderen zo gestimuleerd worden vaker fruit te eten. Maar werkt het ook? Welke factoren zorgen dat kinderen meer fruit gaan eten. De Wageningse masterstudente Annelies Hansen voerde in het kader van haar studie een onderzoek uit.

Fruitschaal

Uit het verslag van dat onderzoek blijkt dat er veel manieren zijn om fruitconsumptie te beïnvloeden. Zichtbaarheid van een fruitschaal helpt, ook de vrijheid om zelf wat te pakken op het moment dat je er zin in hebt, heeft een positieve invloed. Hongergevoel en smaakvoorkeuren spelen natuurlijk ook een rol. En de leraren in de klas kunnen een belangrijke rol spelen.

Duidelijk is in ieder geval dat het plaatsen een fruitschaal in de klas een heel simpel manier is om de fruitconsumptie te stimuleren. Je zou het effect kunnen versterken door gericht instructie aan leraren te geven.

Foodscape

In een ander studentenverslag schrijft masterstudente Chrysoula Kaloteraki over haar onderzoek naar het effect van foodscapes op het eetpatroon bij kinderen. Een 'foodscape' - een verkorting van food landscape - is een omschrijving van de stimulansen uit de directe omgeving op de voedselkeuze van mensen. Kinderen worden bij hun voedselkeuze of de ontwikkeling van een voedingspatroon sterk beïnvloed door een foodscape, is het idee.

Kaloteraki maakte in haar onderzoek gebruik van een applicatie voor smartphone van het BigO project (Big Data against childhood Obesity). Met die applicatie kun je de foodscapes in beeld brengen. De studente wilde weten of kinderen die applicatie makkelijk kunnen gebruiken. En kun je zo werken aan bewustwording bij kinderen?

Ouders

Uit haar verslag blijkt dat de kinderen goed overweg konden met die applicatie. Uit interviews met ouders blijkt dat veel ouders denken dat ze zelf een belangrijke invloed hebben op de voedingskeuzes van hun kinderen. Een minderheid denkt dat stimulansen uit de directe omgeving ook een belangrijke rol spelen. De ouders denken dat de applicatie goed te gebruiken is voor educatie en versterking van sociaal bewustzijn.

(Bron foto: Thinkstock)