Innovatie noodzakelijk in landbouw
Onderwerp
bodem, duurzaam bodembeheer, bodemgezondheid, bollenteelt, gewasbescherming, pesticiden
Interessant voor
akkerbouwers, bollentelers, tuinders
Door hun aandacht voor de bodem zijn ze niet (Huiberts) of minder (Burgers) afhankelijk van chemische bestrijdingsmiddelen en houden ze het hoofd boven water met de huidige wateroverlast.
“Ik zeg wel eens gekscherend, ik ben geen bollenboer meer, ik ben bodemboer geworden.”
Gezonde bodem sleutel naar minder middelengebruik
Huiberts was elf jaar geleden helemaal klaar met de zoveelste bodemziekte in zijn gangbare tulpen. Samen met zijn vrouw gooide hij het roer om en startte met biologische aanpak van ziekten en plagen. Focus op een gezonde bodem vormde de succesvolle basis voor 40 hectare biologische bollen die ook de weg naar de markt vinden.
Ook gangbare akkerbouwer Burgers is overtuigd van het belang van een gezonde bodem. Zo min mogelijk ploegen, middelgebruik beperken en slimme vruchtrotatie en groenbemesterkeuze zijn vast onderdeel van zijn aanpak.
“Om echt verder te komen is het nodig om kleine en grote innovaties te combineren.”
Beiden stellen vast dat hun bodem weerbaarder is en ook minder kwetsbaar voor de extremen zoals de enorme hoeveelheden regen dit voorjaar.
Techniek als tweede bouwsteen
Aansluitend op de gezonde bodem zien zij nieuwe technologieën en machines als een belangrijke tweede bouwsteen voor de benodigde systeeminnovatie. Dingeman selecteert nauwkeurig de machine die hij kan gebruiken om mechanisch onkruid te bestrijden. Huiberts pakt zelf de handschoen op en ontwikkelt machines die passen bij zijn biologische teelt en bij een gezonde bodem.
Rol van overheid en keten
Beide ondernemers vinden dat in het beleid te veel focus ligt op het idee dat een technologische innovatie het vraagstuk van duurzame gewasbescherming wel even op zal lossen. Dat gaat voorbij aan de noodzaak van systeeminnovatie. En ze maken duidelijk dat er ook een financiële impuls moet zijn om de benodigde innovaties te ondersteunen: wanneer de markt bereid is een meerprijs voor duurzamere producten te betalen is veel mogelijk. En ook de overheid heeft de kracht om dit actief te stimuleren.
'Red de Lente' is een podcastserie over de impact van bestrijdingsmiddelen op mens en milieu - ruim zestig jaar na Silent Spring, gemaakt door CLM Onderzoek en Advies.