Jonge schapenhouder vermarkt alles zelf
In een bedrijfsreportage besteedt vakblad Management&Techniek aandacht aan de schapenmelkerij van de nog jonge Laurens De Middeleer. Na afronding van zijn opleiding aan de landbouwschool, waar hij zich verdiepte in het melkschapenbedrijf, melkverwerking en kaasmakerij, begon hij met zijn eigen schapenmelkerij Bosschelle in Denderhoutem.
Schapenmelkerij
Zijn hele leven zat hij al in de schapen, vertelt De Middeleer in het artikel. Op zijn twaalfde had hij al vijf eigen schapen. Nadat hij in de zomer van 2013 zijn eerste melkschapen had, begon hij zijn bedrijf op te bouwen. Langzamerhand leerde hij met melkschapen om te gaan, richtte zijn eigen kaasmakerij in, volgde cursussen en bezocht kaasmakerijen.
Het bedrijf bestaat nu uit 80 volwassen ooien en 20 jonge ooien. Bij de selectie voor kruisingen let hij op melkproductie, karakter in de melkstal, kwaliteit van de uier en spenen en melksnelheid. De dertig ooien die daaruit geboren worden, dienen als vervanging. Andere lammeren worden als slachtlammeren verkocht of gaan weg voor de fokkerij.
Kaasmakerij
De gemiddelde jaarproductie van zijn schapen zit nu op zo'n 500 liter melk. Hij laat de schapen 250 dagen per jaar buiten lopen. Dat de schapen vers gras eten, scheelt in de kosten, zo zegt hij. Bovendien produceert een schaap het beste op vers gras.
Hij verwerkt de melk tot verschillende producten: yoghurt, verse kaas, ijs, halloumi, ricotta, feta en platte kaas. Hij verkoopt de kaas op boerenmarkten of via de organisatie Boeren en Buren. In samenwerking met een met een kaasmakerij in Aalst maakt hij ook vaste kazen. En dit jaar wil hij investeren zodat hij ook witschimmelkazen kan maken. De Middeleer is van mening dat hij door rechtstreekse verkoop - zonder tussenschakels - nog een redelijk inkomen kan verdienen.
(Bron foto: Pixabay)