Kennisdeling en verbinding staan centraal bij dag voor agrarische docenten
Onderwerp
onderwijsdagen veehouderij, inspirerende dag
Interessant voor
docenten
Ieder jaar zoekt de organisatie naar een plek waar inspirerende voorbeelden te zien zijn. Het onderzoekscentrum Drieveld maar ook de voerfabriek geven de docenten stof tot praten. Vanuit Groningen tot Goes en van Alkmaar tot Horst kwamen de docenten van het middelbaar en hoger agrarisch onderwijs bij elkaar om zich te verrijken met kennis en vaardigheden én om elkaar te ontmoeten. De gegeven presentaties zijn terug te vinden in het dossier 'onderwijsdagen veehouderij'. Meer cursusmateriaal is te vinden bij www.lerenoverveehouderij.nl.
Dierwaardige veehouderij
Het praktijkcluster DIER van CIV-Groen (Centrum voor Innovatief Vakmanschap) koos er dit jaar voor om het thema ‘dierwaardige veehouderij’ centraal te stellen. Han Swinkels van de Raad voor Dieraangelegenheden gaf hierover een presentatie. Hij stelde dat de relatie tussen mens en dier door de jaren heen erg veranderd is. Zo was de mens eerst heerser, daarna rentmeester en momenteel wordt de mens vooral als partner van de dieren gezien, aldus Swinkels. “Dit is ook te zien in de ontwikkelingen, thema's als huisvesting voor kalveren of kalveren bij de koe komen vanuit de maatschappij het onderwijs binnen".
Dierwelzijn
Dierwelzijn is een thema wat enorm leeft. Dit moeten docenten meenemen naar de studenten. Het is de taak van de docent om een verbinding met de volgende generatie te leggen, zo sloot Swinkels af.
Verbinding melkveehouderij en kalverhouderij
Tijdens de inleiding gaf Harmen Endendijk (hoofd R&D bij Alpuro Breeding) een presentatie over de verbinding tussen melkveehouderij en kalverhouderij. Hij keek voorheen als melkveehouder anders naar de kalverhouderij. De kalverhouderij is al 15 jaar een gezonde sector die veel uitdagingen oplost en aangaat. Endendijk geeft een pleidooi voor de kalversector en hoopt dat de docenten dit meenemen. “In Nederland kennen we een prachtige oplossing voor de kalveren vanuit de melkveehouderij. In landen zoals Engeland wordt het een schandaal, omdat er geen afzet is voor deze kalveren.”
“In Nederland kennen we een prachtige oplossing voor de kalveren vanuit de melkveehouderij. In landen zoals Engeland wordt het een schandaal, omdat er geen afzet is voor deze kalveren.”
Workshops
Ook docenten sparren graag over de toekomst van de veehouderij om zo met elkaar na te denken en te leren over verschillende onderdelen in de veehouderij. Op de onderwijsdag kwamen onderstaande workshops voorbij:
- Samenwerking tussen ondernemers en bankiers, met een doorkijk vanuit de actualiteit en hoe ABN AMRO omgaat met een toekomstbestendige veehouderij.
- Interactieve workshop gegeven door de Nederlande Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) met als thema 'het werk als inspecteur bij de NVWA'.
- Presentatie van Monique Bestman (Louis Bolk Instituut) over kalf bij de koe en dierenwelzijn.
- Nieuw lesmateriaal rondom gebruik van natuurlijke middelen die je als veehouder kunt inzetten.
- Taboer en een lector van het lectoraat omgevingsinclusief ondernemen zoeken gezamenlijk naar antwoorden bij ingewikkelde vraagstukken zoals efficiëntie en spanningen op het boerenerf en nemen de docenten daarin mee.
- Kweekvlees van natuurrunderen. Leon Moonen, natuurboer in Sint-Oedenrode. Hij legde uit hoe hij dit doet.
- Met het BoerNatuurlijk!-spel werden studenten uitgedaagd met hun kennis over natuurinclusieve landbouw. Daarnaast waren er inspiratievoorbeelden van jonge boeren over natuurinclusieve maatregelen op hun bedrijf.
- CRV met een workshop over fokken op gezondheid.
Op deze manier wordt er ingezet op het vergroten van kennis voor het agrarisch onderwijs samen met het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) en de kennismakelaars van ondernemersorganisatie LTO. Want meer dan ooit wordt beseft dat onderwijs niet iets is wat alleen op scholen plaatsvind. Samen probeer je uit te vinden waar we onze toekomstige boeren op moeten voorbereiden.