Nieuws

Lancering Kliekipedia: de kliekjesencyclopedie

Met de lancering van Kliekipedia 10 februari jongstleden bindt Stichting Ideële Reclame (SIRE) de strijd aan met voedselverspilling. In de online encyclopedie staan tips en weetjes over kliekjes.

De website Kliekipedia is onderdeel van een campagne van SIRE. Zo heeft de stichting ook een televisiereclame gemaakt waarin wordt verteld dat voedselverspilling makkelijk is tegen te gaan 'door met kliekjes iets lekkers op tafel te toveren'. De tv-spot is ook te bekijken via Kliekipedia.

Kliekipedia

De site Kliekipedia is interactief: het vraagt webbezoekers bijvoorbeeld hun kliekjestips/-recepten te delen en om mee te praten via Twitter (#kliekipedia). Verder zijn diverse algemene tips (bijvoorbeeld betreffende het bewaren van voedsel te vinden) en biedt de site veel informatie over de mate waarin voedsel wordt verspild, waar, hoe, enzovoorts.

Gedrag

Met Kliekipedia wordt ingesprongen op een heel actueel onderwerp - zoals ook is terug te lezen in een Groen Kennisnet-artikel: de Consument verspilt vooral kliekjes. Via gedragsverandering kan veel bereikt worden. 'Bewustwording', zo staat in het artikel Minder verspilling kun je leren 'daar draait het om bij het terugdringen van voedselverspilling'. In het artikel Minder eten weggooien door anders handelen wordt dit nog eens benadrukt.

Bedrijfsleven

De handschoen is, via de Alliantie Verduurzaming Voedsel, in het bedrijfsleven opgepakt. Dit samenwerkingsverband van bedrijven riep vorig jaar uit tot Het Jaar tegen Voedselverspilling. In het boekje Het Jaar tegen Voedselverspilling is te lezen wat de alliantie op dit vlak heeft bereikt.


(Bron foto: SIRE)