Nieuws

Leerlingen richten het Nederland van 2120 in

Leerlingen voor computer - Tomasz Mikołajczyk via Pixabay
Bron foto: Tomasz Mikołajczyk, pixabay (Pixabay License)
Samenvatting
  • Onderwerp
    GIS in de klas
  • Interessant voor
    docenten
Bekijk de bronnen
Wil jij je leerlingen laten kennismaken met thema’s als klimaatadaptatie, biodiversiteit en voedselproductie? Misschien kun je dan de lesmodule ‘De IJssel in 2120’ van EduGIS in jouw klas gebruiken. Door middel van GIS gaan leerlingen de IJssel toekomstbestendig inrichten en leren ze over de uitdagingen die ons de komende honderd jaar te wachten staan.

In de lesmodule gaan leerlingen aan de slag met ruimtelijke inrichting. Het gebied rondom de IJssel moet ook in 2120 leefbaar en toekomstbestendig zijn. Ze doen dat door middel van het educatieve GIS-programma EduGIS. Hierdoor leren ze niet alleen over ruimtelijke inrichting, maar leren ze tegelijkertijd ook werken met een GIS-programma.

GIS

In deze tijd met een overvloed aan informatie is het leren ordenen en presenteren daarvan erg belangrijk. Een manier waarop ruimtelijke data opgeslagen, bewerkt en geanalyseerd kunnen worden is met behulp van GIS. GIS staat voor Geografisch Informatie Systeem. Het heeft zeer veel toepassingsvormen, zoals het inrichten van een gebied voor de toekomst of het voorbereiden op rampen. Het kan ook heel goed gebruikt worden in het onderwijs.

De website van de stichting EduGIS maakt het integreren van GIS in het onderwijs makkelijk. De stichting zet zich in voor geodigitalisering in het onderwijs. Naast de EduGIS-atlas, waar leerlingen kunnen kennismaken met digitale kaarten en kaartlagen, presenteert de stichting ook volledige lesmodules, zoals de module "de IJssel in 2120". Een groot deel van deze modules is ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs en is beschikbaar voor verschillende schoolniveaus.