‘Lekker naar buiten!’ leert kinderen over gezonde en duurzame voeding
Onderwerp
schoolvoeding, onderwijs, gezond
Interessant voor
docenten, ouders, beleidsmakers
Het programma Jong Leren Eten stimuleert scholen om kinderen te leren over gezonde en duurzame voeding. Onderdeel hiervan is de stimuleringsregeling ‘Lekker naar buiten!’. Het programma Jong Leren Eten is een initiatief van het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Sinds 2018 kunnen scholen uit het primair, speciaal, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs hieraan deelnemen. Scholen doen mee omdat de activiteiten aansluiten bij bestaande wensen van de scholen om aandacht aan dit onderwerp te besteden, zo blijkt uit het rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) genaamd “Evaluatie Lekker naar buiten! Stimuleringsregeling Jong Leren Eten, rondes 2, 3 en 4, schooljaren 2019-2022. (2023)”.
Moestuinieren en koken
Scholen konden drie categorieën activiteiten kiezen: moestuinieren, koken en excursies en gastlessen op het gebied van gezonde en duurzame voeding. Voor ‘moestuinieren’ en ‘koken’ was de belangstelling het grootst. Tijdens drie schooljaren hebben 1.177 scholen hieraan mee kunnen doen. De meeste scholen deden de activiteiten vaak samen met andere organisaties zoals centra van natuur- en milieueducatie, boerderijen, restaurants of winkels. Gemiddeld 91 procent van de scholen blijft na afloop van de regeling aandacht geven aan voeding. Tijdens de geëvalueerde drie schooljaren heeft de stimuleringsregeling 2,3 miljoen euro gekost.
Aandacht voor voeding en duurzaamheid
Scholen zijn om verschillende redenen gemotiveerd om de stimuleringsregeling aan te vragen. Een belangrijke reden was dat de regeling aansluit bij het schoolbeleid. Verder geeft het scholen de mogelijkheid structureler aandacht te schenken aan voeding en duurzaamheid.
Ook ervaren leerlingen hoe gezond eten groeit en smaakt. Praktisch leren is kostbaarder en dankzij de regeling hebben scholen meer mogelijkheden. Juist voor leerlingen die opgroeien in een achterstandsregio of die een kwetsbare gezondheid hebben, is het belangrijk dat zij deze kennis over natuur, milieu en gezond eten op school aangereikt krijgen, zo is te lezen in het rapport.
Aanbevelingen
Het rapport doet ook een aantal aanbevelingen voor toekomstige rondes van de regeling. De aanbevelingen die de auteurs doen naar aanleiding van de evaluatie zijn:
- Probeer het aantal scholen dat zich terugtrekt te beperken door goede monitoring.
- Zorg dat de stimuleringsregeling makkelijk aan te vragen is en breng het goed onder de aandacht bij scholen.
- Blijf actuele voorbeelden delen met scholen.
- Help scholen de opgezette activiteiten continueren door bijvoorbeeld een kleine bijdrage beschikbaar te stellen.
- Maak de Gezonde School-adviseur onderdeel van de stimuleringsregeling.
- Evalueer het proces direct na afloop en kijk naar de impact van de regeling