Nieuws

Lidl stapt volledig over op Beter Leven keurmerk

Deze week maakte de Lidl bekend dat de supermarkt volledig wil overgaan op vlees met minimaal één van de drie Beter Leven sterren. De Lidl wil in fases naar een 100 procent diervriendelijker vleesassortiment.

Verbeteringen in duurzaamheid en dierenwelzijn

Het Beter Leven kenmerk is een label met 3 sterren dat op steeds meer verpakkingen van vlees, kip en eieren te vinden is. Hoe meer sterren, hoe meer aandacht voor het welzijn van de dieren. Het Beter Leven kenmerk is van de Dierenbescherming, die het label door onafhankelijke professionals laat borgen. Het label wordt gezien als een belangrijk instrument om verbeteringen in duurzaamheid en dierenwelzijn zichtbaar te maken voor de consument, ook als onderbouwing voor prijsstijgingen. Een dergelijke onderbouwing is ook essentieel voor de invoering van het 'Vlees van Morgen', waarmee veehouderijsectoren de uitdaging aangaan alleen nog duurzaam te produceren.

Duurzaam assortiment

Lidl volgt andere supermarkten die langzamerhand steeds meer sterrenvlees aanbieden. Bij Albert Heijn is al langere tijd alleen nog maar varkensvlees te koop met minimaal één Beter Leven ster. Lidl startte in Nederland in 2011 met de verkoop van vleesproducten met het Beter Leven keurmerk. Dit assortiment is de afgelopen jaren steeds verder uitgebreid, met als uiteindelijke doel een volledig duurzaam en diervriendelijker assortiment voorzien van minimaal één van de drie Beter Leven sterren. Het volledige vaste assortiment varkensvlees heeft sinds juni 2015 het 1 ster Beter Leven keurmerk. Daarnaast is Lidl sinds 2011 met de verse magere, halfvolle en volle melk en met karnemelk (sinds 2013) overgestapt op Weidemelk.

In fases

De invoering gebeurt geleidelijk en in fases. Om voor kip volledig over te kunnen gaan op 1 ster Beter Leven keurmerk, is het bijvoorbeeld nodig dat kippenstallen een overdekte uitloop krijgen en dat er meer ramen in komen voor meer daglicht. Dat kost tijd. Voor kip geldt dat Lidl dit jaar nog 'plofkipvrij' wil zijn en dat gemiddeld 30% van het kipassortiment voorzien is van het Beter Leven keurmerk. Dit percentage zal oplopen tot 50 procent in 2016 en 75 procent in 2018. Voor andere vleesproducten gelden soortgelijke voornemens. In dat jaar zal Lidl ook de uitspraak kunnen doen wanneer zij volledig over zal zijn naar Beter Leven. Lidl berekent de kosten van deze gefaseerde overgang niet door aan de klant, maar investeert samen met haar leveranciers en partners in deze stap.

(Bron foto: Wageningen UR Livestock Research)

Links

(6)