Marketing met plantconcepten
Veel kwekers zijn te sterk gericht op de kwaliteit van hun product, vindt marketing manager Regina Dinkla van veredelingsbedrijf Florensis. 'Ze vergeten het verhaal van hun product naar hun klanten te communiceren'. Het veredelingsbedrijf van eenjarigen, potplanten, vaste planten en snijbloemen levert daarom niet alleen jonge planten aan de kwekers, maar een 'plantconcept': een totaalpakket met promotiemateriaal, potten, etiketten en posters. Florensis is een van de bedrijven die het vakblad BloembollenVisie voor het voetlicht brengt in een serie artikelen over plantconcepten. Dinkla legt in het artikel 'Concept Florensis raakt alle schakels in de keten' uit hoe zij dit concept in de markt zetten.
Klanttypen
In de andere artikelen komen andere benaderingen aan bod. Zo werkt telersvereniging Addenda met vier verschillende typen klanten met de namen Sophie, Marthe, Linn en Ellen. Marthe is het gezellige, landelijk geörienteerde type dat graag in de tuin bezig is. Sophie is het klassieke type en Ellen is het Hema-Ikeatype, hip en praktisch. Linn is het type dat houdt van strak en chic Zweeds of Deens design. Voor elke type klant is een concept ontwikkeld door een trendwatcher.
Storytelling
En kruidenkweker F.N. Kempen uit Mijdrecht vindt storytelling belangrijk. De kweker van sterk geurende keukenkruiden als tijm, rozemarijn en salie vindt dat kruiden vaak op een visueel onaantrekkelijke manier worden aangeboden. "Wil je kruiden goed vermarkten, dan moet je op de winkelvloer het verhaal van de plant vertellen," zegt commercieel manager Olaf Meijer. De kruiden worden verkocht met informatie: een plaatje van een gezin bij de barbecue bijvoorbeeld. "Het gaat er om dat je emotie bij de klant oproept op het moment van aankoop," aldus Meijer.
In andere artikelen leggen kwekers en handelaren uit wat het belang van een aantrekkelijke verpakking is, hoe belangrijk een goede presentatie is, en dat productinformatie erg belangrijk is.
(Bron foto: Pixabay)