Nieuws

Marktinnovaties in de bloemisterij

Consumenten kopen bloemen vaker online, kunnen soms al kiezen uit een digitaal winkelschap. En ze gaan voor gemak. Perkplanten kun je al kopen in gemaksverpakking. De bloemisterij innoveert.

Bloemisterijproducten worden steeds vaker online verhandeld. Klanten kiezen hun producten dan niet op basis van kleur en emotie, maar op basis van prijsinformatie in een excel-bestand. In het verkoopkanaal kom tref je geen emotie en passie meer aan.

Dat zou anders kunnen, vond Eric Egbers. Hij ontwikkelde nieuwe 3d-technieken zodat je met digitale driedimensionale foto's van bloemen een boeket kunt samenstellen. Vakblad Onder Glas schrijft over BloomyPro, de toepassing die de mogelijkheid biedt een digitaal bloemenschap in te richten, in het artikel '3D-boeket moet emotie en passie terugbrengen in verkoopkanaal'.

Brievenbusbloemen

Een andere ondernemer, Dave van Stijn uit Velp, ziet ook de groeiende belangstelling voor de online verkoop van bloemen. Hij zocht naar mogelijkheden om bloemen per post te versturen. Daarvoor ontwikkelde hij een systeem waardoor bloemen tijdens het transport langer vers blijven. Door het zuurstofgehalte in de verpakking te verlagen, brengt hij bloemen in 'slaap'.

Bloemen gebruiken zuurstof voor hun ademhaling waardoor ze verouderen. Met een respiratiemeter kun je het zuurstofgehalte van bloemen meten. Het zuurstofverbruik varieert sterk en is afhankelijk van soort, cultivar, omgevingstemperatuur, seizoen, teeltomstandigheden. Van Stijn ontwikkelde een uitgekiende verpakking waarin hij het zuurstofgehalte laag kan houden, zodat hij bloemen in een rusttoestand brengt en ze kan vervoeren. Hortinext bericht over zijn aanpak in het artikel 'Verse bloemen door de brievenbus'. Zijn bedrijf Bloompost is inmiddels een succes.

Duurzame perkplanten

Ook in de perkplantenwereld zoeken ondernemers naar nieuwe mogelijkheden. Omdat consumenten een hekel aan verpotten hebben - je krijgt er vieze vingers van, je kunt planten beschadigen - ontwikkelden Perkgoed Partners, twee perkplantenwekers, met marktpartijen in Engeland een nieuw concept: het EasyGrow-concept. Vakblad Onder Glas schrijft erover in het artikel 'Op zoek naar nieuwe afzetmogelijkheden'. De perkplanten groeien in substraat een dat is gemaakt van de resten van de kokosnoot in plaats van veen. Het wortelkluitje is omhuld door een milieuvriendelijk verpakking gemaakt van gerecyclede petflessen.

De verpakking is duurzaam, het verplanten is makkelijker. In Engeland worden die planten inmiddels verkocht via een grote winkelketen. In Nederland hebben de Perkgoed Partners een vergelijkbaar ecologisch plantenconcept opgepakt en leveren dit onder de naam Pak&Plant aan een tuincentrumketen.

(Bron foto: Shutterstock)