Met werkvormen warmlopen voor biodiversiteit in het onderwijs

Onderwerp
lesmateriaal, werkvormen, biodiversiteit, studenten, scholieren
Interessant voor
docenten
Bijvoorbeeld, tijdens de werkvorm ‘oog voor de natuur’ leren studenten anders te kijken naar de natuur. Zij krijgen niet alleen een beeld wat er allemaal voorkomt in de directe omgeving, maar ook inzicht in de omstandigheden die nodig zijn om soorten te laten overleven. Juist het aanhaken van een expert, zoals een boswachter of onderzoeker geeft deze werkvorm extra impact. Door je samen te verwonderen worden je leerlingen de wereld van de natuur ingetrokken.
Verwondering voor de natuur
‘Oog voor de natuur’ is niet de enige werkvorm die je terugvind in ‘Warmlopen voor biodiversiteit’. Naast deze zijn er nog meer dan 15 andere werkvormen beschikbaar. Een deel daarvan kan naar wens uitgevoerd worden met de steun van een expert. De overige werkvormen zijn zelfstandig door de docent of leerkracht uit te voeren. Ze zijn bedoeld voor een brede doelgroep want, hoewel in het document de term studenten gebruikt, zijn de werkvormen ook nadrukkelijk bedoeld voor jongere leerlingen.
Voor het overzicht zijn de werkvormen verdeeld in drie categorieën:
- Verwondering voor de natuur, Werkvormen die focussen op het stimuleren van verwondering voor de natuur
- In de huid van de natuur, Werkvormen die studenten helpen om ‘in de huid van’ de natuur te kruipen en daarmee behoeften en waarden van de natuur in te voelen en de ideale omgeving te verbeelden.
- Samen sterk, het ecosysteem. Werkvormen die inzicht creëren in de samenhang binnen het ecosysteem en daarmee inzicht geven in de kwetsbaarheid van het systeem en de waarde van alle afzonderlijke elementen.
Er zijn werkvormen die geschikt zijn voor het basisonderwijs, middelbaar onderwijs en beroepsonderwijs te vinden in dit pakket, waardoor je als docent goed af kunt stemmen wat past bij het niveau van jouw groep.
Ben je benieuwd? Bekijk dan snel alle werkvormen in ‘Warmlopen voor biodiversiteit’