Nabeschouwing 'Gifplanten in het tuincentrum'
In het artikel Het pad naar de grote tuincentra gaat niet altijd over rozen is te lezen hoe biologische kwekers het ervaren om zaken te doen met grote tuincentra: 'etiket belangrijker dan de plant', tuincentrum-medewerkers weten weinig, tuincentra willen een totaalconcept, enzovoorts. Aan laatstgenoemde voegt een kweker cynisch toe dat grote tuincentra het liefst nog een tuintafel geleverd willen krijgen bij de planten en 'het zou ook fijn zijn als ik de vloer eronder nog even dweil'.
Verhaal van de insecten
Hans van Hage, biologische kweker: 'Nu kun je in grote tuincentra lieveheersbeestjes of sluipwespen kopen via bestelkaarten. Die hangen naast de rozen die wél bespoten zijn! Die van ons hebben die er al op zitten', bijvoorbeeld in de vorm van een luis die met een sluipwesp geïnfecteerd is, 'alleen betaal je er ietsje meer voor'. Volgens hem weten weinig medewerkers dit: bij vragen van klanten kunnen ze het prijsverschil niet duiden. Van Hage nam ook deel aan de ronde tafel en vond daar Nefyto tegenover zich met de repliek dat biologische bestrijding maar een klein deel van de markt is.
Respect voor Greenpeace
Naast de bestrijdingsmiddelenindustrie en kwekers, namen Greenpeace, tuincentrumondernemers, adviseurs, brancheorganisaties en certificeringsorganisaties deel aan het gesprek. In Een wake-up call voor tuincentra én kwekers is te lezen waarin de partijen elkaar vonden. 'Opmerkelijk was dat iedereen in zekere zin respect had voor de stellingname en de aanpak van Greenpeace'. Een van de uitkomsten is dat kwekers en tuincentra wellicht een ketenbenadering moeten opzetten voor tuinplanten.
Middelen minderen met kennis
Ook is besproken of het gebruik van minder middelen mogelijk is. Een adviseur vertelt kwekers tegen te komen die met veel minder middelen toe kunnen, omdat ze de materie beter in de vingers hebben. Onenigheid was er onder meer betreffende certificering. Harold Beek van de certificeringsorganisatie MPS merkte op dat zij geen leden meer zou overhouden als zij heel streng zou optreden. Van Hage vindt dat het behouden van klanten nooit de insteek kan zijn, waarop Beek zich verweert: 'wij kiezen ervoor om met een grote groep kwekers kleine stapjes te maken'.
Leren van fouten
Overige onderwerpen die aan bod zijn gekomen, zijn onder meer: invloed consument, vatbaarheid voor ziektes door het wisselen van planten van containerveld naar kas, onttrekken planten en materialen uit het buitenland, milieubelasting en leren van fouten. Voor dat laatste wordt verwezen naar de discussie over residuen in het groente- en fruitschap; kwekers gingen massaal aan het begin van het seizoen middelen inzetten zodat het middel op het moment van uitlevering verdwenen was.
In de artikelen, een eerder Groen Kennisnet-artikel en uiteraard in het Greenpeace-rapport Gifplanten in het tuincentrum - Over bloemetjes en bijtjes is meer te lezen over de resultaten van het onderzoek - daarin ook veel aandacht voor bijensterfte (zie ook het Groen Kennisnet-dossier Bijensterfte). Naast Boom in Business besteedde onder andere Radar aandacht aan het onderwerp in april dit jaar. Zie link voor de film en bijbehorend artikel: 'Zelfs de bollenmix “Bee Happy”, speciaal geselecteerde bollen voor bijen en vlinders blijkt niet vrij van bestrijdingsmiddelen. Er valt dus nog een wereld te winnen voor een blije bij'.
(Sneeuwbal, bron foto: Pixabay)