Nederland loopt voorop in de eiwittransitie
Onderwerp
Vleesvervangers
Interessant voor
Food professional
Nog nooit was de vraag naar innovatie binnen voedselproductie zo dringend als nu. Steeds meer mensen zijn zich bewust van de impact van voedsel op bijvoorbeeld het klimaat.
ProVeg
Een van de doelstellingen is het halveren van de dierlijke consumptie in 2040. Misschien speel jij ook met de gedachte om flexitariër te worden of zelfs veganist. Op het platform ProVeg vind je allerlei onderzoeken, met als doel obstakels weg te nemen en consumenten en bedrijven aan te moedigen stappen te zetten richting een duurzamere maatschappij.
Hoe doet ProVeg dat? Plantbased voedsel is niet meer weg te denken uit ons dieet en het wordt alsmaar lekkerder. Nu is het zaak dat het voor iedereen betaalbaar wordt gemaakt. Wanneer je een eetafspraak hebt met een grotere groep wordt er vaak aan vegetariërs gevraagd dit als een dieetwens op te geven. ProVeg wil het omdraaien. Om het bereik te vergroten en nog sneller stappen te zetten op dit gebied is ProVeg de samenwerking aangegaan met het wereldwijde mediaplatform Livekindly.
De Nieuwe Slager
Naast dat er organisaties bezig zijn met het creëren van bewustzijn bij de consument, is het belangrijk dat er binnen de voedselsector ook nieuwe initiatieven worden opgezet. Zo is Leo van Etten ‘De Nieuwe Slager’ gestart: een bedrijf dat gespecialiseerd is in vleesvervangers. De extra tijd die hij kreeg tijdens de coronacrisis heeft hem in beweging gebracht. Hij besloot zich te gaan verdiepen in plant-based productontwikkeling. In samenwerking met diverse partners zijn er gerechten ontwikkeld die voldoende bevestiging gaven aan Van Etten om een investering te doen voor de toekomst. Hij start met de productie van vegan burgers en vegan kipreepjes voor een landelijke horecaketen onder de naam ‘MIND YOUR MEAT’. “Stap voor stap zijn we zo op weg naar een betere toekomst”, aldus Van Etten.
Upfield
De tijd dat je als vegetariër of veganist een pot aan extra voedingssupplementen bij moet slikken zijn voorbij. Echter blijkt uit onderzoek van Upfield dat naast deze mythe nog veel meer misvattingen over plantaardig eten bestaan. Upfield is een producent van plantaardige producten en werkt samen met o.a. Blue Band, ProActiv en Becel. Zij stellen dat 1 op de 4 Nederlanders nooit een voedseletiket checkt. Weten wat je eet is een belangrijke stap, zo maak je makkelijker en bewuster keuzes. Het gebrek aan de juiste informatie over plantaardig voedsel maakt dat mensen kiezen voor wat ze gewend zijn. En dit moet anders, aldus Upfield.
Toekomst
De eiwittransitie is nodig om de groeiende wereldbevolking in de toekomst van voldoende eiwitten te voorzien. Het is nu nog niet voor te stellen dat we insecten eten als ontbijt, maar dit kan maar eetpatronen zijn aan verandering onderhevig. Wie weet is straks een gebakken sprinkhaan op het menu de normaalste zaak van de wereld.