Nieuws

Nieuw lectoraat: Transformational Media

Bron foto: Dmytro Zinkevych, Shutterstock
Samenvatting
  • Onderwerp
    Lectoraat Transformational Media
  • Interessant voor
    Food professional, onderwijs
Bekijk de bronnen
Het nieuwe lectoraat Transformational Media onderzoekt hoe je met media een positieve impact kan maken op duurzaam gedrag. Het doel is om gedragsverandering in gang te zetten en studenten kennis te laten maken met hoe ze communicatie kunnen inzetten voor duurzaamheidsdoelen.

Per 1 september is Bianca Harms lector van het lectoraat Transformational Media. Het lectoraat houdt zich bezig met hoe communicatie ingezet kan worden om duurzamer en gezonder gedrag te stimuleren en hoe organisaties op een authentieke manier een duurzaam verhaal kunnen vertellen. “Studenten zijn soms angstig voor de toekomst. Ik wil graag meegeven dat studenten een actieve rol kunnen pakken in hoe de toekomst zich ontwikkelt”, aldus Harms.

Greenwashing en greenhushing

Een mooi voorbeeld van hoe belangrijk communicatie is bij het halen van duurzaamheidsdoelen is het zogenaamde greenwashing en greenhushing. Bij greenwashing doen bedrijven zich duurzamer voor dan ze zijn. Wat dit echter in de hand kan werken is greenhushing: bedrijven die niks over hun duurzaamheidsdoelstellingen durven te communiceren omdat dit gezien kan worden als greenwashing. Harms benadrukt dat dit voorbeeld illustreert hoe complex het is om effectief te communiceren over duurzaamheid als organisatie of merk. Volgens haar wordt communicatie vaak onderbelicht. Dit lectoraat geeft studenten inzicht in het belang van communicatie bij het uitdragen van een authentiek duurzaam verhaal en de transitie naar duurzaam gedrag.

Bianca Harms, Lector Transformational Media

“Studenten zijn soms angstig voor de toekomst. Ik wil graag meegeven dat studenten een actieve rol kunnen pakken in hoe de toekomst zich ontwikkelt.”

"Bianca Harms, 2023"

Projecten lectoraat

Binnen het lectoraat lopen verschillende projecten. De projecten gaan over diverse onderwerpen, maar ze hebben allemaal een link met gezondheid en duurzaamheid. Zo gaat het project ‘vaping behavior among teens’ over hoe media ingezet kan worden bij het ontmoedigen van e-sigaretten onder tieners. Een ander interessant project is Trans-Plant. Trans-Plant richt zich op de communicatie rondom kleinschalige initiatieven die een bijdrage leveren aan de transitie naar een plantaardiger samenleving in Noord-Nederland. Een in februari gestart project is Veggielab. Hierbij onderzoeken studenten effectieve mediaconcepten die een duurzamer en gezonder dieet promoten.

Project samenwerking

In de projecten werken studenten met verschillende studierichtingen van zowel master, hbo als mbo samen. Harms stipt het belang aan van multidisciplinaire teams. Studenten met een verschillende achtergrond kijken vaak met een bepaalde bril naar een oplossing van een probleem. Het werken in multidisciplinaire teams is daarom extra waardevol.