Ondernemers over het terugbrengen van huisdieren
Onderwerp
DIerenwelzijn, Diergezondheid, Dierethiek, Gezelschapsdieren
Interessant voor
Dierverzorger
In het vakblad van Dibevo, de brancheorganisatie voor huisdierenspecialisten, komen diverse ondernemers van een dierenspeciaalzaak aan het woord over wat zij doen als een klant een dier komt terugbrengen.
Voorlichting
Uit het artikel "Huisdieren terugnemen" blijkt een veel voorkomende reden waarom huisdieren worden terug gebracht een allergie is. Uit een enquête gehouden onder dierenspeciaalzaakondernemers blijkt dat voorlichting heel belangrijk is. Het goed informeren van de klant vóórdat hij tot een aankoop overgaat, verkleint het risico dat de klant binnen een paar weken terug komt naar de winkel met de mededeling dat het dier niet bij zijn drukke gezinsleven past, aldus het vakbladartikel.
Zorg dragen voor huisdieren
De meeste ondernemers nemen dieren terug. Sommige zelfs als de dieren niet in de betreffende zaak gekocht zijn. De ondernemers zijn begaan met dieren en zij hebbben liever niet dat een dier in het bos belandt, of op een andere plek waar het dier zal overlijden. Na het terugbrengen van een dier verschilt het per ondernemer wat ermee gedaan wordt. Bij sommige ondernemers worden de dieren eerst een aantal weken in quarantaine geplaatst. Soms worden teruggebrachte huisdieren alsnog verkocht. Ook worden ze soms gratis weg gegeven, of ze worden in het uiterste geval naar de opvang gebracht.
Prooidieren
Een aantal winkeliers geeft aan dat sommige oude of zieke dieren gevoerd kunnen worden als prooidier. Vaak vermelden de ondernemers dit wel. Klanten kunnen het soms moeilijk hebben met de gedachte dat een dier eindigt als voedseldier, maar de betreffende ondernemers zien dit als onderdeel van de natuurlijke kringloop. De natuur bestaat uit eten en gegeten worden en in de natuur worden oude of zwakke prooidieren nou eenmaal ook opgegeten door roofdieren.
(Bron foto: Shutterstock)