Out of the box met vissen en planten
“Aquaponics is interessant voor het onderwijs omdat er verschillende disciplines bij elkaar komen,” zegt ondernemer Gino Smit van de stichting Youmanitas in een artikel in Vakblad Groen Onderwijs. Hij somt op: “Plantenteelt, visteelt, meet- en regeltechniek, chemische analyses en microbiologie. Want wat doe je bijvoorbeeld wanneer er luis in de planten komt? Bestrijdingsmiddelen kunnen immers giftig zijn voor de vissen.
Teeltsystemen
De vmbo- en mbo-leerlingen van Clusius College kunnen sinds januari kennismaken met dit systeem. Want met ondersteuning van bedrijfsleven en de stichting Youmanitas heeft de onderwijsinstelling een aquaponics systeem in gebruik genomen in het Clusiuslab, de praktijkleervoorziening van het aoc. Leerlingen telen verschillende gewassen op water zoals freesia’s, sla en koolsoorten. De teeltsystemen zijn verbonden met een bak waarin meervallen en rivierkreeften gekweekt worden.
Onderwijs
Niet alleen in Noord Holland maken leerlingen kennis met dit systeem. Ook mbo-leerlingen van Groene Welle in Zwolle werken er mee. Die onderwijsinstelling heeft al acht jaar ervaring. Aanvankelijk begon het aoc met de teelt van gerbera’s op steenwol in combinatie met de teelt van Tilapia’s. En in Leeuwarden, bij Nordwin College hebben vijf derdejaars mbo-leerlingen in 2013 – als studentenonderneming – een kleine aquaponics-unit ontwikkeld voor in huis, restaurant, kantoor of op school: een aquarium met erop een groeibed waarop je je eigen planten kunt verbouwen zoals munt, peterselie, basilicum, rozemarijn, tijm of aardbei.
Duurzame teelt
De systemen zijn om meer redenen interessant. Zo benadrukt Peter Maurits, docent bij Clusius College, dat het systeem belangrijk is in de transitie van een grondgebonden naar een meer duurzame teelt uit de grond. En omdat je een efficiëntere eiwitconversie hebt, is de carbon-footprint laag.
(Bron foto: Silo)