Planten verkopen beter met een verhaal
Volgens het artikel 'Shop in shop-verkoop verhoogt marketingwaarde van plantmateriaal' in het tijdschrift Boom in business is er de laatste jaren in de sierteelt een aanbodgerichte markt ontstaan: "Kocht een klant voorheen 'gewoon' een plant in een pot, anno 2015 lijken diverse andere presentatiewijzen in opmars te zijn." Volgens marketingdeskundige Frans Timmermans is het tijd dat kwekers hun eigen bijzondere waarde leren kennen om die vervolgens over te brengen naar de consument.
Verkoopmodel
Timmermans heeft daarom een verkoopmodel ontwikkeld waarbij sierteeltproducten onder het merk Certi worden verkocht. Het consumentenmerk Certi staat volgens het artikel centraal in het verkoopmodel: "Door de inrichting van de Certi Shop-in-Shop creëert men een sfeer op de verkoopvloer waarbij het sierteeltproduct volop in de spotlights staat, aangevuld met prijskaarten met informatie en een foto van het product. Bovendien worden op lcd-schermen verkoopondersteunende beelden en informatie getoond. Een volledig verkoopmodel dus. ‘Met alles in een Certi-jasje worden de sierteeltproducten blijvend herkenbaar voor de consument,’ aldus Timmermans."
Onderscheidend vermogen
In het artikel 'Hé, neem mij mee' worden nog meer marketingconcepten als voorbeeld gegeven. Soms gaat het daarbij om concepten die door marketingbedrijven worden ontwikkeld voor kwekers, zoals de Petit Veggie: "een groenteplantje dat grotendeels is opgekweekt en dat nog maar even hoeft door te groeien voordat de consument het kan eten." Daarnaast komen er ook kwekers aan het woord die zelf hun verkoopconcepten ontwikkelen. Want, zoals een van hen uitlegt: "Verkoopconcepten zijn belangrijk omdat ze een onderscheidend vermogen hebben."
(Bron foto: Thinkstock)