Samenwerking nodig voor toekomstbestendig visserijonderwijs
Onderwerp
visserij, onderwijs, practoraat
Interessant voor
schoolleiders, docenten, beleidsmakers
Een inventarisatie van behoeften uit het werkveld en de maatschappij en inzichten vanuit onderwijs(kunde) vormen de basis voor het rapport dat een antwoord zoekt op de vraag ‘hoe kan het blauw (maritiem visserij) onderwijs er uit zien qua inhoud en vorm in Nederland in 2030?’. Het beeld van de toekomst wordt geschetst aan de hand van verschillende scenario’s, of ‘vaarroutes’ voor het maritiem onderwijs.
Vaarroutes
Flexbiliteit staat in de ‘vaarroute’ van toekomstbestendigheid onder andere centraal. Flexibiliteit zorgt ervoor dat het onderwijs in kan spelen op de uitdagingen en veranderingen van de toekomst. Deze kan volgens het rapport versterkt worden door de inzet van onder andere modulair onderwijs.
De ‘vaarroute’ samenwerking brengt innovatie dichterbij. Visserijbedrijven lopen in vergelijking met het onderwijs voorop. Bedrijven investeren in (technische) innovaties en passen deze toe in de praktijk. Door als onderwijs, de visserijsector en onderzoekscentra samen te werken kunnen kennis en innovaties geïntegreerd worden in het onderwijs en worden studenten beter voorbereid op de uitdagingen van de toekomst.
Practoraat
Het rapport is opgesteld door het practoraat ‘Visserij, Innovatie & Ondernemerschap’. Dit practoraat zet zich onder leiding van practor Geert Hoekstra in om uitdagingen waar vissers de komende jaren mee te maken krijgen, zoals het verbod op de pulstechniek, Brexit en hoge brandstofprijzen, te vertalen naar kansen in de praktijk. Dit gebeurt door kennis vanuit wetenschappelijk en toegepast onderzoek door te laten vloeien naar het onderwijs. Andersom komen praktijkinzichten en innovaties via het onderwijs weer naar de kennis- en onderzoeksinstelling in Wageningen.