Nieuws

Slimme remtechniek voor trekker met kieper

Met een zware kieper achter de trekker kan het voorkomen dat de aanhanger de trekker opduwt wanneer je de rijsnelheid vertraagt. De slimme Integrated Trailer Brake System (ITBS) remtechniek voorkomt dat.

Omdat trekkers en aangekoppelde werktuigen steeds groter en zwaarder worden, heeft dat ook gevolgen voor het remmen. De remcapaciteit van een trekker is doorgaans groot genoeg om de trekker op tijd te laten remmen. En ook bij aangekoppelde kiepers zijn ingebouwde remmen in staat een volle kieper tegelijkertijd tot stilstand te brengen.

Integrated Trailer Brake System

Maar wanneer je alleen de snelheid van een trekker mindert, kan een volle kieper een trekker opduwen. Het geavanceerde Integrated Trailer Brake System, kortweg ITBS kan dat voorkomen. Vakblad Landbouwmechanisatie legt in een artikel in de reeks ‘O, werkt dat zo’ uit hoe dat remsysteem werkt.

Dit systeem is in staat een snelheidsafname te meten en zet dan de remmen van de kieper in werking. Zonder dat de trekkerchauffeur het rempedaal aanraakt, remt niet alleen de kieper, maar lichten ook de remlichten automatisch op. Het systeem van New Holland, dat in het artikel wordt toegelicht, werkt alleen bij kiepwagens die voorzien zijn van pneumatisch bediende remmen waarbij de remkracht toeneemt naarmate de last toeneemt. Bovendien werkt het alleen bij een snelheid lager dan 35 kilometer.

De artikelen in LandbouwMechanisatie zijn niet vrij toegankelijk. Om ze te kunnen lezen, kun je een gratis account op LandbouwMechanisatie aanmaken.

(Bron foto: Franz W. via Pixabay)