Nieuws

Stapsgewijze productverbetering: Naar een gezonder voedingsaanbod

Twee kwaliteit professionals in witte steriele uniformen controle van de kwaliteit van zout stokken, terwijl staande in Food Factory - dusanpetkovic - via istock
Bron foto: dusanpetkovic, iStock (iStock license)
Samenvatting
  • Onderwerp
    productverbetering, voedselproductie, gezonder voedingsaanbod
  • Interessant voor
    voedingsproducenten, brancheorganisaties, foodprofessionals
Bekijk de bronnen
In Nederland wordt nog altijd te veel zout, suiker en verzadigd vet gegeten wat een negatieve invloed heeft op de algehele gezondheid van de bevolking. Vooral bewerkte voeding bevat vaak nog te veel van deze voedingsstoffen. In het kader van de nationale aanpak productverbetering is een stappenplan ontwikkeld. Dit helpt voedselproducenten hun producten stapsgewijs te verbeteren en zo bij te dragen aan een gezonder voedingsaanbod in Nederland.

De nationale aanpak productverbetering (NAPV) biedt voedselproducenten een methode om stapsgewijs minder zout, suiker en/of verzadigd vet toe te voegen aan bewerkte voedingsmiddelen. De methode is ontwikkeld door een werkgroep van wetenschappers van het RIVM, het Voedingscentrum, HAS green academy en onder de regie van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. 

In drie stappen naar een gezonder product

De basis van de methode ligt in het goed indelen van de producten op productgroep, zoals bijvoorbeeld brood, frisdranken en sauzen. Binnen de productgroepen zijn er gebaseerd op grenswaarden per voedingsstof (dus zout, suiker, verzadigd vet en vezels) vier treden toegekend. Producenten kunnen de treden gebruiken om hun product op elke voedingsstof trapsgewijs te verbeteren. De methode betreft een stappenplan van drie stappen: (1) Oriënteren, (2) Scoren en (3) Doelstellingen en Samenwerkingsmogelijkheden. 

(1) Oriënteren 

In de eerste stap begin je met het vaststellen van de productgroepen van jouw producten. Daarna ga je prioriteiten stellen en bepalen welke producten de meeste verbetering behoeven. Vervolgens schat je de verbeterkansen in; dit is een complex principe en heeft helaas geen vast recept, dus ga in gesprek met kwaliteitsmanagers, productontwikkelaars en R&D-experts. 

(2) Scoren 

In de tweede stap ga je bepalen op welke trede van elke voedingsstof (zout, suiker, verzadigd vet en vezel) jouw product staat. Ieder product heeft grenswaarden toegekend: hoog, midden en laag. Op basis van deze waarden wordt het product ingedeeld in een van de vier treden. Met een ontwikkelde rekentool, vrij toegankelijk op de site, kan je bepalen op welke trede jouw product zich bevindt 

(3) Doelstellingen en samenwerkingsmogelijkheden 

Tijdens de laatste stap begin je met het stellen van doelen, welke producten kunnen een of meerdere treden opschuiven en wat is daarvoor nodig? In deze stap kan je ook bepalen of je de aanpak binnen je eigen productportfolio houdt of dat je je aansluit bij een collectieve aanpak. Hiervoor kan je contact opnemen met een branche-vertegenwoordiger of met een NAPV-netwerkregisseur.  

Voor alle drie de stappen biedt het NAPV-stappenplan handige links, documenten en handleidingen die je helpen bij het verbeteren van jouw product. Daarnaast biedt de website veel extra informatie die iedere foodproducent een stapje verder kan helpen.  

Nationaal preventie akkoord 

Vanuit het Nationaal Preventieakkoord is het doel om overgewicht en gerelateerde (chronische) aandoeningen te verminderen, waarbij een gezond voedingspatroon de basis vormt. In Nederland is ongezonde voeding verantwoordelijk voor 8,1% van de ziektelast en 12.900 doden per jaar. 

Met behulp van het NAPV hoopt de overheid dat in 2030 50% van elke productgroep op de laagste trede staat voor zout, suiker en/of verzadigd vet en nog maar 10% op de hoogste trede. Ter vergelijking: in 2020 was dit 25% voor beide treden.

Zout

Het thema van februari is zout, een breed begrip dat op verschillende manier in groene domein terugkomt. Voor agrariërs is verzilting een belangrijke uitdaging, in de foodsector speelt zout een grote rol in smaak en gezondheid en zilte en brakke natuur komt met zijn eigen waarden en uitdagingen. Blijf Groen Kennisnet in de gaten houden voor meer informatie over de verschillende aspecten van bodem in het groene domein!

 

Bronnen

(4)