Stapsgewijze productverbetering: Naar een gezonder voedingsaanbod

Onderwerp
productverbetering, voedselproductie, gezonder voedingsaanbod
Interessant voor
voedingsproducenten, brancheorganisaties, foodprofessionals
De nationale aanpak productverbetering (NAPV) biedt voedselproducenten een methode om stapsgewijs minder zout, suiker en/of verzadigd vet toe te voegen aan bewerkte voedingsmiddelen. De methode is ontwikkeld door een werkgroep van wetenschappers van het RIVM, het Voedingscentrum, HAS green academy en onder de regie van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
In drie stappen naar een gezonder product
De basis van de methode ligt in het goed indelen van de producten op productgroep, zoals bijvoorbeeld brood, frisdranken en sauzen. Binnen de productgroepen zijn er gebaseerd op grenswaarden per voedingsstof (dus zout, suiker, verzadigd vet en vezels) vier treden toegekend. Producenten kunnen de treden gebruiken om hun product op elke voedingsstof trapsgewijs te verbeteren. De methode betreft een stappenplan van drie stappen: (1) Oriënteren, (2) Scoren en (3) Doelstellingen en Samenwerkingsmogelijkheden.
(1) Oriënteren
In de eerste stap begin je met het vaststellen van de productgroepen van jouw producten. Daarna ga je prioriteiten stellen en bepalen welke producten de meeste verbetering behoeven. Vervolgens schat je de verbeterkansen in; dit is een complex principe en heeft helaas geen vast recept, dus ga in gesprek met kwaliteitsmanagers, productontwikkelaars en R&D-experts.
(2) Scoren
In de tweede stap ga je bepalen op welke trede van elke voedingsstof (zout, suiker, verzadigd vet en vezel) jouw product staat. Ieder product heeft grenswaarden toegekend: hoog, midden en laag. Op basis van deze waarden wordt het product ingedeeld in een van de vier treden. Met een ontwikkelde rekentool, vrij toegankelijk op de site, kan je bepalen op welke trede jouw product zich bevindt
(3) Doelstellingen en samenwerkingsmogelijkheden
Tijdens de laatste stap begin je met het stellen van doelen, welke producten kunnen een of meerdere treden opschuiven en wat is daarvoor nodig? In deze stap kan je ook bepalen of je de aanpak binnen je eigen productportfolio houdt of dat je je aansluit bij een collectieve aanpak. Hiervoor kan je contact opnemen met een branche-vertegenwoordiger of met een NAPV-netwerkregisseur.
Voor alle drie de stappen biedt het NAPV-stappenplan handige links, documenten en handleidingen die je helpen bij het verbeteren van jouw product. Daarnaast biedt de website veel extra informatie die iedere foodproducent een stapje verder kan helpen.
Nationaal preventie akkoord
Vanuit het Nationaal Preventieakkoord is het doel om overgewicht en gerelateerde (chronische) aandoeningen te verminderen, waarbij een gezond voedingspatroon de basis vormt. In Nederland is ongezonde voeding verantwoordelijk voor 8,1% van de ziektelast en 12.900 doden per jaar.
Met behulp van het NAPV hoopt de overheid dat in 2030 50% van elke productgroep op de laagste trede staat voor zout, suiker en/of verzadigd vet en nog maar 10% op de hoogste trede. Ter vergelijking: in 2020 was dit 25% voor beide treden.
Zout