Studenten foodinnovatie winnen prijzen
Wat is de beste marketingstrategie voor notenmelk? Hoe maak je brood van bierbostel? Waarom is geitenmelk gezonder dan koemelk? En wat is de samenstelling van de perfecte chocoladevulling? Tweedejaarsstudenten van Hogeschool InHolland werkten samen met bedrijven aan dit soort uitdagende vragen. Tijdens een de derde bijeenkomst van de Food Innovation Community Amsterdam (FICA) op dinsdag 13 juni presenteerden ze hun resultaten en werden prijzen uitgereikt aan beste projecten.
Nederlandse keuken
Gastspreker van de dag was Albert Kooy, Meesterkok Stenden Hotel. Kooy zet in zijn presentatie de Nederlandse keuken en eetcultuur nationaal en internationaal weer op de kaart. Hij vindt dat Nederlandse koks en restaurants zich meer moeten gaan bezighouden met hun eigen keuken.
Prijsuitreiking
Aan het einde van de middag reikte een vakjury een eerste prijs uit aan de projectgroep met de beste inhoudelijke presentatie. De jury koos voor de projectgroep die de opdracht bij AVH Dairy uitvoerde. De studenten deden onderzoek naar de verschillen van koemelk en geitenmelk. 'Het onderzoek heeft veel diepgang en de verbanden kloppen', aldus jurylid Olaf van Kooten. De resultaten van de opdracht waren goed onderbouwd, duidelijk en ijzersterk.
Publieksprijs
Het publiek koos unaniem voor de studenten die hun opdracht uitvoerden bij Brouwbrood. Met hun enthousiasme en originele presentatie pakten zij het publiek helemaal in.
FICA is in 2016 gestart als platform voor food bedrijven die samen met mbo, hbo en wo studenten aan open innovatie werken. De bijeenkomst werd mede georganiseerd door het OVP (onderwijsvernieuwingsprogramma) Food.
(Bron foto: Inholland)