Nieuws

Te weinig duurzame vis in blik

70% van het visassortiment in de Nederlandse supermarkten draagt het MSC- of ASC- keurmerk. Maar het aandeel duurzame vis in het versvak (81%) of diepvriesvak (92%) is veel hoger dan op het conservenschap (42%).

Nederlanders eten gemiddeld iets meer dan 16 kilo vis per persoon per jaar. Vooral zalm, tonijn, haring en witvis als lekkerbekjes, kibbeling en vissticks zijn gewild. Omdat de consument zich in toenemende mate zorgen maken over nadelige effecten van visserij of visteelt, kijkt hij steeds vaker naar naar het blauwe MSC-keurmerk MSC (Marine Stewardship Council, wildvangs (wildvangst) en groene ASC-keurmerk (Aquaculture Stewardship Council, kweekvis). Het rapport 'Stand in het schap 2018' dat veel vis al duurzaam is, maar dat het beter kan. De consument zou met name bij vis in blik kunnen letten op het duurzaamheidskeurmerk.

Zorgen

Wereldwijd wordt wel zo’n 33% van de visbestanden overbevist, aldus het rapport dat door beide keurmerkorganisatie is uitgebrecht. 60% van de visbestanden bevinden zich momenteel op de maximale biologische limieten en moeten dus nauwlettend worden beheerd. Daarnaast zijn er zorgen over de gevolgen van visserij op het overige mariene leven, zoals de bijvangst van vogels en zoogdieren, of de beschadiging van kwetsbare ecosystemen zoals koraalriffen.

En ook visteelt kan nadelige gevolgen hebben voor de natuur, zoals watervervuiling, medicijngebruik en achteruitgang van mangrovebossen. Beide keurmerken, MSC of ASC, geven een indicatie dat een visproduct uit duurzame visserij of verantwoorde kweek afkomstig is,

Supermarkten

Uit het rapport blijkt dat 70% van het visassortiment in de Nederlandse supermarkten het MSC- of ASC- keurmerk heeft. De verschillen tussen de verschillende supermarkten zijn daarbij niet groot. De Nederlandse supermarktbranche presteert dus goed op het aanbod gecertificeerde visproducten, aldus het rapport. Maar dit is een groot contrast met het beperkte aanbod van visproducten met het MSC- en ASC- keurmerk in andere verkoopkanalen zoals de horeca of detailhandel.

Conservenschap

Vooral de prestaties in het versschap (81%) en in het diepvriesschap (92%) zijn heel goed. Opvallend is dat dit veel beter is dan in het conservenschap (42%). Vooral tonijnproducten hebben een laag aandeel (24%) dat een keurmerk draagt.

Het rapport concludeert voor supermarkten dat de grootste uitdaging ligt in de verduurzaming van de de categorie conserven. Consumenten kunnen er ook een rol in spelen door vaker te kiezen voor gecertificeerde blikken. De Bewuste Visweek, van 24 tot 30 september, kan een zorgen voor vergroting van bewustwording bij de consument.

(Bron foto: Shutterstock )