Nieuws

Tien trends voor de voedingsmarkt in 2015

Wat worden de belangrijkste trends op het gebied van voeding waar restaurants, supermarkten en de voedingsindustrie op moeten inspelen? Het Foodservice Instituut maakte er een poster van.

Het Foodservice Instituut (FSIN) is een onafhankelijk kennisinstituut gericht op de voedingsmarkt. De organisatie maakt analyses van de voedingsmarkt en signaleert trends op het gebied van voeding. Voor het signaleren van trends wordt goed gekeken naar wat er in de Verenigde Staten gaande is.

Het FSIN heeft in december een poster uitgebracht met de tien trends die volgens de organisatie de voedingsmarkt dit jaar zullen bepalen. Daarnaast zijn ook de producttoppers en -dalers op de poster verwerkt. Hieronder staan in het kort de trends die het FSIN voorziet. Social media, kwaliteit, duurzaamheid en aandacht voor de wensen van verschillende generaties, met name kinderen, spelen in 2015 een grote rol.

1. Social media

Steeds vaker houden restaurants en supermarkten er rekening mee dat gasten hun eetervaringen delen op social media. Het idee van de gast met zijn alles-registrerende-en-delende-smartphone is allesbepalend. Zowel bij de keuze van verlichting als de presentatie op het bord.

2. Kwaliteit

Kwaliteit is een eis, en zeker niet optioneel. Slechte kwaliteit wordt direct (online) afgestraft. Een trotse onderneming of ondernemer krijgt fans die zijn verhaal soms nog beter kunnen overbrengen dan hijzelf.

3. Duurzaamheid

Gezond en verantwoord met het milieu en de samenleving omgaan, is al langer één van de belangrijkste trends. In 2015 concentreren deze subtrends zich op het reduceren van afval. Dat kan door composteren, door productrecycling maar ook door het doneren van eten.

4. Kindermenu’s

Kinderen geef je niet langer een standaardkindermenu met patat, appelmoes en een frikandel of een bord macaroni. In plaats daarvan voorziet FSIN kindermenu’s met avontuurlijkere smaken, producten met hele granen, groenten uit de oven en salades als voorgerecht.

5. Personeel

Door de opkomst van websites als YELP en Iens delen gasten vaker hun mening over de smaak van het eten, maar zeker ook over de bediening. Personeel is dan ook één van de belangrijkste beleidspunten in 2015. Niet alleen voor horeca, maar ook voor retailers en grossiers.

6. Creatieve concepten

Blurring (marktvervaging) is hét thema voor de komende jaren. Alternatieve vormen van foodservice steken in de hele wereld de kop op en dagen de gevestigde orde brutaal uit. Restaurants in supermarkten, versmarkten bij horeca-outlets, automaten met verse producten op het station, de groeiende deliverymarkt, de foodhallen en alles daar tussenin.

7. Kleine menu's en porties

Dit geldt in de breedste zin van het woord: compactere menu’s, maar ook kleinere gerechten en flexibele porties. In 2015 voorziet FSIN dat outlets kiezen voor een smaller assortiment, maar daar meer in uitblinken.

8. Vier generaties bedienen

Spelers moeten aan de gang met thema’s als gezondheid en welzijn voor babyboomers, met sociale verantwoordelijkheid om de millennials aan zich te binden en 'Generatie Z', die langzaam groeit in koopkracht en invloed uitoefent op dinerkeuzes. Snelheid, technologie en beleving zijn voor hen van doorslaggevend belang.

9. Gezond snacken

Overheidscampagnes en een groot sociaal bewustzijn van de noodzaak om gezond te eten zorgden de afgelopen jaren voor een gezondheidsboost in de foodservicemarkt. In 2015 komt er meer gefermenteerd eten en gezonde snacks met veel proteïnen, vezels, hele granen, noten en gezonde oliën.

10. Lokaal en regionaal

De trend richting lokaal eten intensiveert zich. Restaurants en outlets hebben steeds vaker een eigen groentetuin, bierbrouwerij of wijngaard. Tegelijk met deze ontwikkeling komt er steeds meer aandacht voor Hollandse gerechten in een nieuw jasje.


(Bron foto: Pixabay)