Nieuws

Tips voor het geven van een webinar

In onze anderhalvemetersamenleving lijkt de webinar de ideale oplossing te zijn om toch les te kunnen geven, cursussen te houden, presentaties te verzorgen en mensen te bereiken over de hele wereld. Van alle informatie die er op het net te vinden is, zijn er een aantal tips & tricks geselecteerd om te delen.

Een webinar is een online presentatie die de deelnemers kunnen volgen van achter hun computer. Your webinar omschrijft duidelijk wat een webinar precies is. Vaak worden webinars opgenomen zodat geïnteresseerden de webinar ook achteraf nog kunnen bekijken. Het is eenvoudig om deel te nemen aan een webinar. Wat je nodig hebt zijn een computer, tablet of smartphone en een internet connectie. Frank Watching heeft tien tips voor je om een succesvolle webinar te kunnen organiseren.

Onderwerp en doelgroep

Het is belangrijk om te weten wie je doelgroep is en waar ze graag informatie over willen hebben. Breng dus eerst je doelgroep goed in kaart en kies daarna een onderwerp dat inspeelt op de informatiebehoefte van je doelgroep. Hoe meer meerwaarde jouw webinar kan bieden, hoe meer mensen zich zullen aanmelden. Daarnaast is het ook belangrijk dat je duidelijk weet wat jouw doel is met het webinar. Wat wil je bereiken? Wil je alleen informeren of ook activeren en inspireren?

Zijn je doel, doelgroep en onderwerp helder, dan kun je gaan nadenken wie de juiste spreker is of sprekers zijn voor de webinar. Is de presentatie geschikt voor een webinar? Een online presentatie stelt andere eisen dan een live presentatie waarbij de presentator fysiek aanwezig is. Bij een online presentatie is de focus heel erg ingesteld op het visuele, dus slides moeten sneller wisselen en een aanvulling zijn op wat de spreker vertelt. Filmpjes en plaatjes zijn erg geschikt om te voorkomen dat mensen gaan afdwalen. Om de focus van de deelnemers te behouden, is het ook belangrijk om na te denken over het tijdstip waarop je een webinar houdt.

Promoten webinar

Om je potentiële en gewenste deelnemers te attenderen op je webinar, is het belangrijk om je webinar te promoten. Je kunt je gewenste deelnemers een persoonlijke uitnodiging sturen met een 'call-to-action' naar de landingspagina waarop ze zich kunnen inschrijven. Vertel op de landingspagina wanneer de webinar plaatsvindt en wat het onderwerp is van de webinar. Je kunt ook een nieuwbericht sturen naar je nieuwsbrief database. Mensen die deze nieuwsbrief ontvangen, worden zo geattendeerd op jouw webinar.

Daarnaast is het inzetten van de social media kanalen belangrijk. Laat overal duidelijk zien dat jij een webinar geeft. Verder kun je de aankondiging van je webinar op externe websites plaatsen. Denk hierbij aan partners en websites over hetzelfde onderwerp van je webinar. Tenslotte kun je aan je collega’s en mensen uit je directe omgeving vragen om je webinar in hun netwerk te promoten.

Voorbereiding en testen 

Voordat je je webinar geeft, is het belangrijk dat je alles test. Doet het geluid het, hoe ziet het beeld eruit en begrijp je hoe het programma wat je gebruikt werkt, is je internetomgeving stabiel? Het is aan te bevelen om eerst een testwebinar te geven om te kijken of je presentatie goed werkt en te oefenen met het programma. Een andere aanrader is het maken van een draaiboek voor de webinar. Wat moet je doen ter voorbereiding van de webinar, tijdens de webinar en na de webinar.

Al deze voorbereiding is nodig om ervoor te zorgen dat de techniek vlekkeloos werkt, de presentaties goed in beeld zijn, de overgangen van de presentaties vloeiend zijn en dat het voor de deelnemers lijkt alsof alles simpel en vanzelfsprekend verloopt.

De webinar

Een webinar wordt interactiever en waardevoller als er vragen gesteld mogen worden tijdens de webinar en als de spreker zelf ook vragen stelt aan de deelnemers. Soms kan dit rechtstreeks maar vaak gebeurt dit via een chatvenster waar deelnemers vragen en antwoorden kunnen intypen. Omdat de spreker zich hoofdzakelijk moet concentreren op het presenteren van een verhaal en omdat het belangrijk is om de vaart in het verhaal te houden is het fijn als iemand, in de hoedanigheid van moderator, je ondersteunt. Dit kan door bijvoorbeeld de vragen bij te houden die je binnenkrijgt via de chat, e-mail of eventueel tweet. Deze moderator zorgt ervoor dat vragen beantwoord worden of worden doorgespeeld aan jou als spreker.

Voordat je start met je presentatie is het belangrijk om je deelnemers te vragen of ze alles goed kunnen horen en zien. Mensen kunnen technische problemen aangeven via de chat en de moderator kan hier op anticiperen. Als iedereen toegang heeft, kan je iedereen welkom heten en kan de webinar echt van start gaan. Veel succes!

(Bron foto: Jagrit Parajuli via Pixabay)