Nieuws

Trekkerbestuurders ook zelf verantwoordelijk voor verkeersveiligheid

Nog steeds komt jaarlijks een vijftiental mensen om het leven bij een verkeersongeval met een trekker of landbouwwerktuig. De politiek aarzelt bij het nemen van maatregelen. Maar boeren en loonwerkers kunnen ook zelf maatregelen nemen. Met een camera bijvoorbeeld.

In 2010 publiceerde de Onderzoeksraad voor de veiligheid een rapport over het aantal verkeersongevallen met landbouwvoertuigen. Uit dat rapport bleek dat er jaarlijks zo'n 16 dodelijke slachtoffers en 100 ziekenhuisgewonden vallen bij ongevallen. De slachtoffers zijn meestal fietsers, wandelaars of automobilisten. Sindsdien is er niet veel veranderd, schrijft vakblad Landbouwmechanisatie in het artikel 'Verkeersveiligheid landbouwverkeer'.

Breed

De landbouwwerktuigen zijn zo onveilig omdat ze erg breed zijn. De bestuurder heeft soms slecht zicht op wat er achter hem gebeurt. Bovendien zijn trekkers in het donker slecht herkenbaar door de aard van verlichting. En bestuurders houden soms te weinig rekening met risico's voor overige weggebruikers.

Kentekenplicht

De politie heeft sinds het verschijnen van dat rapport niet veel gedaan, schrijft het vakblad. Brede landbouwmachines, waarbij een deel van het gezichtsveld wordt geblokkeerd, mogen nog steeds de weg op. De maximale breedte is nog steeds 3 meter, of 3,5 meter met ontheffing. Aan de slechte zichtbaarheid van trekkers is nog niets veranderd en een kentekenplicht voor landbouwvoertuigen is niet ingevoerd. Wat wel veranderd is, is de invoering van het T-rijbewijs in 2015.

Camera

De verwachting is dat er in 2018 een kentekenplicht komt voor trekkers die sneller rijden dan 40 km per uur. Maar boeren en loonwerkers kunnen ook zelf wat doen om de verkeersveiligheid te vergroten. Zorg dat je voldoende zicht hebt bijvoorbeeld. Zo moet je met de linkerbuitenspiegel weggedeelte van ten minste van 10 meter diep en 2,5 meter breed achter de trekker kunnen overzien. Dit zichtveld ligt buiten de grootste breedte van de trekker. Om zicht te hebben op plekken die je niet vanuit de cabine kunt overzien, kun je investeren in camera's. Daarnaast kun je zorgen dat het materieel is voorzien van goedwerkende remmen en verlichting en dat de machines zijn uitgerust met de juiste markeringsborden.

(Bron foto: Wikimedia, Creative Commons Licence Hans Deragon)