Nieuws

Visdetaillist communiceert weinig over duurzaamheid

Supermarkten verkopen steeds meer duurzame vis, maar de visdetailhandel - met een marktaandeel van 40% - blijft nog wat achter. Visdetaillisten communiceren bovendien nauwelijks over duurzaamheidsaspecten.

De Good Fish Foundation wil milieuwinst boeken door de marktvraag naar duurzame vis te vergroten. Door de activiteiten van die stichting werd paling, een ernstig bedreigde vissoort, uit het schap van de supermarkten gehaald. Maar de visdetailhandel met een marktaandeel van 40% is nog niet zo makkelijk mee te krijgen. Die markt is bovendien versnipperd. De stichting gaf daarom opdracht aan de Wetenschapswinkel van Wageningen University & Research om de communicatie over duurzame vis in de visdetailhandel in beeld te brengen.

Visdetailhandel

Hoe kun je deze sector toch verduurzamen? Visspecialisten zouden zich kunnen onderscheiden van supermarkten door een divers duurzaam aanbod van vis. De visspecialist kan het verhaal achter de vis overbrengen en zich zo als ambachtsman onderscheiden. Juist hij zou het verhaal over duurzaam gevangen vis over kunnen brengen.

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat communiceren over duurzame vis geen gemeengoed is in de visdetailhandel. De diversiteit is er groot: Je hebt winkels, verkoopwagens of marktkramen. Die verscheidenheid, verkooplocatie en klantenkring zijn bepalend voor het verkochte assortiment.

Communicatie

De communicatie van de visdetaillisten beperkt zich vaak tot naam en prijs van de vis. Die informatie staat op een label bij de toonbank en is te klein voor aanvullende informatie. Duurzaamheidsinformatie over herkomst, vangsttechniek en vis van het seizoen wordt daardoor vaak op andere manieren gecommuniceerd, via een poster of mondeling. De visdetaillisten krijgen informatie over duurzaamheid via hun leveranciers. De meeste visdetaillisten hebben vaak meerdere leveranciers.

Klanten

Uit het rapport blijkt dat er enkele visdetaillisten zijn die zelf een erkend duurzaamheidscertificaat (MSC, ASC) hebben. De meeste verkopers vinden dat kosten en moeite voor certificering niet in verhouding staan tot de omzet. Bovendien heeft het certificaat vaak maar betrekking op een deel van het sortiment. Daarnaast zegt een groot deel van hen dat hun klanten niet geïnteresseerd zijn in duurzame vis. Klanten komen naar een viszaak vanwege kwaliteit, versheid en het persoonlijke contact. Die klanten gebruiken de VISwijzer maar sporadisch.

(Bron foto: Pixabay)