Vleeswaren met minder vlees
De prijzen en daarmee ook de kwaliteit staan in de vleessector onder druk, zegt Remco Kok van vleesverwerker Stegeman. In een artikel in vakblad Voedingsindustrie legt hij uit dat de negatieve prijsspiraal deels te doorbreken is door beter vlees te gebruiken of door te werken met vegetarische varianten. Bij de vleesverwerker staat kwaliteit altijd hoog in het vaandel, zo zegt hij, maar je moet tegenwoordig iets verder kijken. Vlees eten heeft impact als je kijkt naar de hoeveelheid water die nodig is, de CO₂-uitstoot of het dierenwelzijn. Daarom wil het bedrijf de zaken anders aanpakken: geen verspilling en minder vlees.
Beter vlees
De ambitie van het bedrijf is om in 2025 de hoeveelheid vlees in producten met de helft terug te brengen door vegetarische varianten te gebruiken of meer groenten te verwerken. Daarnaast wordt meer vlees met het Beter Leven-keurmerk verwerkt. En de vleeswaren die geproduceerd worden, moeten ook veel minder hulpstoffen als zout, suiker en E-nummers bevatten.
Plantaardige vleesvervangers
De ambities van De Vegetarische Slager gaan nog verder. In een artikel in Wageningen World vertelt Loes Moor-Hulshof dat het bedrijf, dat plantaardige vleesvervangers produceert, wil opschalen zodat de bio-industrie overbodig wordt. Na de overname door Unilever heeft het bedrijf nu toegang tot supermarkten in 190 landen. De Vegetarische Slager wil eerst een plek veroveren op de Duitse en Engelse markten. Vervolgens wil het bedrijf zich richten op Scandinavië, Zuid-Europa, andere westerse landen en Azië. Doel is dat de hele wereld hun 'vegetarisch vlees' gaat waarderen.
De samenwerking met partners is een bewuste strategie van De Vegetarische Slager. Zo werkt het bedrijf samen met Wageningen University & Research en investeert het in onderzoek naar beter structureren van plantaardige eiwitten in het publiek-privaat consortium Plant Meat Matters.
(Bron foto: Shutterstock)