Voedingsindustrie verantwoordelijk voor gezond voedingspatroon
De consument moet overstappen op een gezonder voedingspatroon, met meer vezels, groenten en fruit en minder vet, suiker en zouten. Voorlichtingscampagnes van de overheid of van het Voedingscentrum maken ons dat keer op keer duidelijk. Maar niet alleen de overheid en de consument hebben daarin een rol, ook de voedingsindustrie is medeverantwoordelijk stelt Tjidde Tempels. Op 13 november promoveerde hij in Wageningen op zijn onderzoek naar bedrijfs- en volksgezondheidsethiek. Wagenings Universiteitsblad Resource besteedt in een artikel aandacht aan dit onderzoek.
Verantwoordelijkheid
Bedrijven moeten een balans vinden tussen hun economische en sociale verantwoordelijkheid, zegt Tempels. Door de productie en marketing van ongezonde producten verleiden bedrijven de consumenten tot ongezonde keuzes. Ze dragen zo bij tot de toename van obesitas bijvoorbeeld. Maar bedrijven hebben ook morele verantwoordelijkheid. Ze zouden veel meer kunnen doen om ons gezonder te kunnen laten eten door ons goed te informeren over de voedingswaarde van producten.
Ze kunnen bij de ontwikkeling van nieuwe producten rekening houden met de dagelijks aanbevolen hoeveelheden bijvoorbeeld. Bedrijven zouden moeten stoppen met de misleidende reclame van ongezonde producten. Door nudging, een klein duwtje in de goede richting, kunnen ze de consument verleiden tot andere keuzes. Als blijkt dat inspanningen van het bedrijfsleven onvoldoende effect hebben, is de overheid aan zet.
Betutteling
Het zou kunnen dat consumenten de inspanningen van de voedingsindustrie om ons gezonder te laten eten, als betuttelend ervaren. Maar Tempels denk dat dit toch beter is dan een manipulatie richting ongezonde voeding.
(Bron foto: Shutterstock)