Waardering voor agrarische sectoren in de lift
Onderwerp
Agrifoodmonitor, maatschappelijke waardering
Interessant voor
Boeren
Vooral het vertrouwen in samenwerking is gegroeid voor alle sectoren en met name de pluimveesector. Ook de waardering voor voedselveiligheid plust. Het aanzien van de tuinbouw en akkerbouw is en blijft het grootst. Consumenten zeggen ook dat ze van plan zijn om meer groenten en fruit te eten, blijkt uit de monitor.
Vanaf 2012 doet Wageningen Economic Research elke 2 jaar een peiling om inzicht te geven hoe consumenten tegen de Agri & Foodsector aankijken en waar deze waardering vandaan komt. De focus ligt daarbij op de akkerbouw, tuinbouw, melkveehouderij, varkenshouderij, pluimveehouderij én op supermarkten en de voedingsmiddelenindustrie.
Nader verklaard
De maatschappelijke waardering wordt door meerdere factoren verklaard, schrijven de onderzoekers. De belangrijkste factoren – naast vertrouwen in voedselveiligheid en samenwerking in de keten – zijn economische reputatie en betrokkenheid. Bij dat laatste gaat het niet alleen om cognitieve argumentaties, maar ook om gevoel. Het stabiele karakter van de sector en de bijdrage aan de Nederlandse economie blijken belangrijke redenen voor de waardering van de sector. Ook de mate waarin een sector veel voor iemand betekent, speelt een belangrijke rol.
‘Het is positief nieuws dat de waardering voor onze boeren en tuinders verder doorzet’, reageert Sjaak van der Tak, voorzitter van landbouworganisatie LTO Nederland. ‘Juist in deze tijd, waarin boeren en tuinders tegen veel uitdagingen aanlopen en er veel onzekerheid in de sector heerst. Die waardering doet recht aan het harde werk dat boeren en tuinders dagelijks verzetten om kwalitatief goed, gezond en vers voedsel voor ons allemaal te produceren.’
Flexitarisch eten
Door de jaren heen zien de onderzoekers van Wageningen Economic Research en marktpartijen in de voedselketen steeds meer mensen die vegetarisch, flexitarisch en veganistisch zijn gaan eten.
Het merendeel van de mensen heeft in de nabije toekomst geen intentie om alternatieve eiwitten zoals insecten, tofoe en soja meer te consumeren. Het voornemen om meer vis, peulvruchten, noten en zaden, zeewier en vleesvervangers te consumeren schetst ‘een open houding tegenover verschillende meer conventionele alternatieve eiwitten’, staat in de Agrifoodmonitor 2021.
Voor consumenten wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Tweederde van de geïnterviewden geeft aan de toegevoegde waarde te zien van recyclebare verpakking, weinig bestrijdingsmiddelen en seizoensproducten. Een ruime meerderheid zegt ook bereid te zijn meer te betalen voor duurzame producten.
Boerenprotesten
Dit jaar is vanwege de actuele gebeurtenissen zoals Covid-19, de stikstofcrisis en boerenprotesten een extra peiling gehouden. De vragenlijsten zijn half juli 2021 uitgezet; in die maand zijn nieuwe maatregelen afgekondigd vanwege veel nieuwe Covid-besmettingen, vonden boerenprotesten plaats in Den Haag en ging de stikstofwet in.
Uit de monitor blijkt dat Nederlanders vooral sterke negatieve emoties ervaren rondom Covid-19 en dat de pandemie ook de meeste persoonlijke impact heeft. Daarnaast blijken de respondenten het minst geïnformeerd over de stikstofcrisis en hebben ze weinig negatieve emoties bij de boerenprotesten.
Nederland aardappelland
Nederlanders blijven de aardappel omarmen. Vier op de tien ondervraagden eet per week minstens vier keer piepers. Een kwart van de ondervraagden zegt drie tot vier keer per week aardappelen op tafel te zetten. Bij de akkerbouw zijn vers, geen of weinig kunstmatige ingrediënten, voedingswaarde, lokaal geproduceerd en rekening houden met biodiversiteit zijn relatief belangrijke aspecten voor het koopgedrag, zo blijkt uit het onderzoek.