Project

Groene Doeners (KOM22005)

Flat met groene balkons - FreePhotos via Pixabay
Bron foto: Free-Photos, Pixabay (Pixabay License)
Samenvatting
  • Projectstatus
    Afgerond
  • Regio
    Nederland
  • Thema
    Stedelijke gebieden, klimaatadaptatie
  • Projectregeling
    Kennis op maat
Meer informatie
Binnen dit project worden activiteiten uitgevoerd om de eerste stappen te zetten in het denken en handelen op nature-based solutions door alle betrokkenen. De lessons learned in dit project zorgen voor mogelijke opschaling naar de gehele groene onderwijskolom en binnen Groenpact

Het project is ontstaan vanuit de wens om skills van leerlingen, studenten, docenten en werkenden (de doelgroep) nog beter aan te laten sluiten bij hetgeen nodig is voor realisatie van de sustainable development goals (SDG’s) en duurzaamheidsthema’s in het algemeen. Duurzaamheid is onderdeel van de koers van Yuverta, waarmee het een belangrijk thema is binnen alle activiteiten. Daarmee heeft het ook plek binnen de practoraten en hotspots en wordt dit waar mogelijk vertaald naar het curriculum. Om het thema zo breed mogelijk te kunnen uitrollen, wordt deze aanvraag vanuit de directeur MBO ingediend. Koninklijke Vereniging Stichting Stadswerk en Stichting Groenkeur (SGK), partners in dit project, vinden het belangrijk voor hun achterban (gemeenten en bedrijven) ervoor te zorgen dat skills omtrent duurzaamheid aan hun toekomstige werknemers worden geleerd en ze ook – in het kader van permanente educatie – huidige professionals van dit gedachtegoed kunnen laten leren. De SGK werkt daarom mee aan het ontwikkelen van vernieuwende les- en leermiddelen om haar schema’s en examenlijnen te verstevigen.

Nature Based Solutions

Binnen duurzaamheid is het gedachtegoed van NBS één van de pijlers. Daarbij wordt de natuur ingezet om klimaatproblemen en andere uitdagingen aan te gaan. Om te kunnen werken met NBS, zijn voldoende skills nodig en dienen werkenden van nu en de toekomst op dat thema opgeleid te worden. Dit vraagt om een integratie van NBS in onderwijscurricula (waaronder binnen leven lang ontwikkelen) en het bedrijfsleven. Daarbij moet niet alleen worden gedacht aan kennis, maar ook aan het ontwikkelen van vaardigheden zoals cross-sectoraal samenwerken; verschillende beroepsgroepen moeten elkaar weten te vinden en op de hoogte zijn van de wijze waarop hun eigen werk samenhangt met dat van anderen en hoe samen te werken is aan ‘groene oplossingen’. Er wordt kennis binnen NBS op de volgende thema’s ontsloten. Voor specifiek materiaal waarin deze kennis wordt toegepast, wordt continu nagegaan welke thema’s meer en minder relevant zijn.